Brud på kraveben - hvad nu?

Lars Friis Farsøes billede

Som jeg har skrevet i min blog, så har jeg været så heldig at redde mig et brud på mit kraveben helt oppe ved skulderen. Min læge sagde, at bruddet dog var forholdsvist ukompliceret, hvorfor behandlingen består af aflastning ved at have armen/skulderen i slynge de næste to/tre uger.

Det er naturligvis svært at spå om enkelte skadesforløb, men er det muligt at komme med et ca. gæt på, hvornår det er 'klogt' at genoptage fysisk træning - tænker i første omgang cykling og dernæst løb? Forudsætningen er naturligvis, at knoglen heler rigtigt igen - og jeg vil løbende konsultere diverse eksperter i det virkelige liv. Men er dog lidt nysgerrig efter at ca. bud på, hvor længe sofaen er min bedste ven - diverse Google-søgninger siger umiddelbart 5-6 uger før man så småt kan begynde igen.

Tak på forhånd Smile

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Lars

Det er helt rigtigt at et knoglebrud ca tager 5-6 uger. Dog er der stor forskel på om man har et decideret brud, eller en revne i knoglen, også kaldet en fissur. Her er knoglen ikke brækket med der er kommet en revne i den, typisk ved tilhæftningen af ledbånd eller muskler.

Når nu du er blevet bedt om at have en slynge på, er der nogle ting du skal være opmærksom på. En bestemt musklen bliver ofte meget meget kort, når man går med slynge. Det er musklen der inadroterer i skulderen (Subscapularis) Samme stilling som skulderen sidder i når man har slynge på. Denne muskel er ekstrem vigtig, hvis den forbliver kort, så kan du få irriterende problemer med din optræning, fordi musklen skal være smidig før at du kan begynde at bevæge armen over 90 grader igen. Så dem du konsulterer bed dem om at spænde den muskel ud. VIGTIGT.

Der hvor dit brud sidder er også interessant. Det er tæt på AC-leddet. Leddet imellem skulderbladet og kravebenet. Dette led er ikke så belastet under 90 grader, men bliver først hårdt belastet når armen er over 90 grader. Det betyder at du med måde sagtens kan bevæge armen under 90 grader, dog ikke med noget belastning. Men bevægelse for skulderen er meget vigtigt, det er et ekstremt bevægeligt led, som kræver fuld bevægelse i de 5 led der tilsammen danner skulderen for at kunne fungere optimalt, så istedet for at låse din skulder i slyngen hele tiden, kan du sagtens bevæge den under 90 grader.

Omkring løb og cykling. Så vil cykling give et lille pres op i skulderen, når du holder på styret, ved løb skal du løfte skulderen en smule og svinge med armen. Begge dele er helt klart hvad jeg ville vælge som første opstart. Hvis du kan cykle på motionscykel uden at holde så meget fast på styret med den dårlige arm, så kan du sagtens sidde og træne på nuværende tidspunkt.

Hvis du så Tour De France i år, så var Franc Schleck på cyklen 4 dage efter et stort brud på kravebenet, så man behøver ikke at blive bedste venner med sofaen. Smerte er din guideline i det her tilfælde, får du ondt og mere ondt efter træning, stopper du.

håber du bruge mine råd, skriv endelig igen hvis du har flere spørgsmål

Jesper

#2

Lars Friis Farsøes billede

Hej Jesper,

Rigtig mange tak for dit hurtige svar. Meget fornemt. Det giver en eller form for tryghed at få tingene forklaret noget mere grundigt end, hvad en fortravlet læge på skadestuen har mulighed for.

Du kommer med nogle gode pointer, som jeg slet ikke selv havde overvejet. For at få min dagligdag til at hænge sammen bliver jeg også nødt til at bruge armen i et vist omfang (dog under de 90 grader), så den kommer lidt fri af slyngen.

Det kan også være at mine forældres motionscykel skal afprøves, når smerterne aftager yderligere. Og når Frank Schleck kan rejse sig på 4 dage, så kan jeg nok også i løbet af nogle uger Smile

Men mange tak for et opmuntrende og meget pædagogisk indlæg - jeg vender tilbage, såfremt jeg har yderligere spørgsmål. Indtil videre vil jeg lytte grundigt til kroppens signaler og sørge for, at jeg får en fagkyndig til at kigge lidt yderligere på mit kraveben.

Mvh
Lars

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15377:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk