Ankelskade

Brian Thomsens billede

Min historie er, at jeg i 2007 fik en kraftig ankelskade, som ifølge MR-scanning har givet forandringer i ankelleddet. Sommeren 2008 begynder jeg at løbe. Jeg løber marathon og 6 timers løb i 2010 og alt er fint, men i efteråret 2011 begynder jeg at få problemer med lænden og akillessenen. efter 6 timers løb i november 2011 opsørger jeg en Fys, og får lavet en løbestils analyse. Fyssen sætter mig igang med at lære natural running, og det bruger jeg de første 6 mdr. i 2012 på, samtidig går jeg til kiropraktor med min lænd uden at det hjælper, jeg begynder også at gå til fys med lænd og akilles, men intet hjælper, efterår 2012 opdager fyssen at når jeg står på tæer, falder jeg ud på de tre yderste tæer. hun sætter mig igang med nogle øvelser med en lille bold og en elastik, som skal styrke musklerne på ydersiden af underbenet. Efter 14 dage forsvinder smerterne i lænden, men jeg bliver bare øm længere oppe i ryggen, og samtidig bliver akillessenen mere øm. jeg trappede ned til 2-3 løbe ture på 3-5 km pr. uge, men det hjælper ikke. jeg har fået 10 stk. shockbølge behandliger og det har stort set ikke hjulpet.  Jeg håber du har en god ide til et videre forløb? Jeg er fornylig blevet MR-scannet igen, og skaden i anklen er ikke blevet forværret siden sidste scanning.

#1

Jesper Birkedals billede
Hej Brian Tak for dit indlæg, igen rammer også du lige ned i et klassisk problem område, din situation er lidt med anderledes da du har påviste forandringer på en scanning, men det ændrer ikke så meget på billedet. Alle de skader der sker på foden og anklen, hvad end der er påviselige forandringer på røntgen scanning eller anden vis, efterlader ALTID stivhed i foden, og gør at foden mister meget af sin funktionalitet. Alle de led der ligger i foden arbejder sammen i et kompliceret mønster for at foden kan bøje, strække, pronere og supinere. Disse fire bevægelser styres af lokale muskler i foden, men især af de tre muskelloger der ligger i underbenet, lægmusklerne incl achillesenen, musklerne. Forsiden af skinnebenet og yderbenet. Så snart der opstår stivhed i foden, så stresses disse muskelgrupper, fordi de skal kompensere for den manglende bevægelse i foden, heraf dine achillesproblemer, og problemerne med musklerne på ydersiden. Det din fys ser med at du ligger belastningen på de yderste tæer er helt naturlig. Stivhed i foden rammer som noget af det første pronationsbevægelsen i foden, det betyder at man ligger mere vægt på ydersiden af foden, og det er hvad din fys har set, og så du træner musklerne på ydersiden stabiliseres dette problem. Den manglende pronation påvirker ofte også lænden, da pronation virker som støddæmpning for lænd og bækken, så alle de kg kropsvægt der presses ned igennem kroppen hver gang du tager et skridt, der vil noget af det blive presset tilbage op i ryggen pga fodens stivhed, lidt som sætte en hård støddæmpning på din bil i den ene side og normalt i den anden side. Skift for lænderyggen. Dine nuværende problemer med achilles igen kan være en muskel ved siden af achilles der hedder tibialis posterior, som har effekt på pronationen, musklen kramper ofte ved stivhed i foden og gør typisk ondt i foden ved løb, og er meget meget tit den jeg oplever der gør ondt når folk tror de har achilles problemer. Så alt i alt, så tyder det virkelig på i min optik at du har stivhed i foden, dette er på ingen måder farligt og kræver ikke operation. Men det gør at du ikke kan komme ud af din skadescyklus. Stivhed i foden eller andre led, vil med tiden blive mindre, men om det tager 6 uger eller 6 måneder eller endnu længere er svært at sige, men det gode er at stivheden kan behandles væk hurtigt af en der har forstand på dette, nemlig en osteopat. Stivheden fjernes ved at mobilisere fodens led, det svarer til at massere fodens led, strække på ledkapslerne for at bringe bevægelsen og funktionaliteten i foden tilbage til stadiet før din ankelskade. Stivheden i foden, gør at de steder du har ondt ikke er din skyld, du træner ikke for hårdt eller forkert, det er din krop der overreagerer på en træningsmængde der er væsentlig mindre end normalt. Så mit bedste råd som ofte før, find en osteopat, jeg er gerne behjælpelig med dette, bare skriv hvor i landet du bor Mvh Jesper Birkedal

#2

Brian Thomsens billede

Tak for hurtigt svar. Det vil være fint hvis du kan være behjælpelig med at finde en osteopat, Jeg bor på Djursland

#3

Jesper Birkedals billede
Hej Brian Den eneste færdiguddannede osteopat jeg kender til ligger i Billund, jeg kan se at der er nogle når man Googler osteopat og Århus, men nogen af dem er ikke helt uddannede, og jeg kender dem ikke, så mit nærmeste bud er billund

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15383:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk