Akillessene driller efter forstuvning

Marcuss billede

Jeg forstuvede min venstre ankel for et halvt år siden i en fodboldkamp, ikke den klassiske på ydersiden, men derimod en eller anden forstuvning inde i leddet. Det gjorde ikke bare ondt, jeg var på krykker i et par dage, hvorefter jeg langsomt kunne begynde at gå på anklen igen.

Jeg startede langsomt op med løb igen, men selv her 6 måneder efter skaden er min akillessene øm og stiv dagen efter løb, uanset distance og uafhængig af min løbefrekvens.

Jeg har læst de andre indlæg og jeres svar angående akillessener, og jeg kan næste regne ud du vil anbefale mig at besøge en osteopat. Det er helt i orden, det vil jeg gerne hvis det skal til, men kan du inden svare mig på om det er en typisk skade, om jeg har gjort noget forkert i min genoptræning, og hvad mener du i øvrigt om min forstuvning, kan du fornemme skaden ud fra min forklaring, og er det en typisk forstuvning?

Med venlig hilsen
Marcus

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Marcus

Din forstuvning af foden lyder meget almindelige i mine ører. Typisk for en klassisk forstuvning er kraftig hævelse efter at have vredet foden ud imod ydersiden. Der behøver ikke at være hævelse. Det som oftest sker oveni smerterne og hævelsen er at de to fodrodsknogler der sidder i det led hvor man laver vriddet, de forskubber sig ofte ift hinanden. Det gør at ankelleddet sidder skævt. Dette er klart det største problem omkring forstuvninger. at ankelleddet ikke bliver rettet op igen.
Skævheden i ankelleddet gør at mange muskler omkring fod og ankel arbejder uhensigtsmæssigt. Det kan f.eks. i dit tilfælde være din achillessene der fejlbelastes.

Mange er under det indtryk at de problemer der kommer efter en sådan skade her er fordi de gør noget forkert, men ofte så er det fordi der er noget der ikke er kommet ordentligt på plads inde i foden.

Under genoptræningen, så begynder de fleste at træne vippebrædt og forskellige balanceøvelser, dette er også helt korrekt, MEN i mine øjne så gælder det om at få fikset sin fod først, så tænker mange det skal jeg sige for så er der arbejde til mig, men hvis man forsøger at træne et skævt ankelled op kun med balance øvelser og andet, så bliver det en lang og sej kamp, ofte med små forstuvninger igen og igen.

Man kan sagtens forstuve foden kraftigt uden at noget sætter sig skævt og når hævelsen er væk så kan man træne igen, men hvis man som du oplever at noget er anderledes, der forhindrer dig at vende tilbage til træning, så er noget blever forskubbet i foden, og det skal rettes, for så kommer du hurtigt igang igen.

Herefter starter din optræning af foden med balance og styrke.

håber det gav dig en forklaring du kunne bruge ellers skriv bare igen, også hvis du skal finde en osteopat

mvh
Jesper Birkedal

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15377:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk