Abosolut nybegynder

Anne Rønnes billede

Hej

Jeg har rejst mig fra sofaen!!
Har for første gang i mit voksne liv fået lyst til at bevæge mig, og er fast besluttet på at lære at løbe.
Jeg er stærkt overvægtig, i gang med diæt, der virker - og vil udnytte denne pludselige lyst til bevægelse.
Sko er købt under kyndig vejledning, og jeg startede ud for et par uger siden med et absolut nybegynderprogram: gå langt/lunte lidt.

Meeeen achillessenen på venstre ben giver problemer,- gør rigtigt ondt og dagen efter, kan jeg knap nok gå på foden. Jeg er omhyggelig med at strække ud.
Skal det trænes væk?
Jeg synes ikke pulsen kommer højt nok op ved gang alene, og jeg ville jo gerne blive lidt bedre hen ad vejen og kunne løbe blot få kilometer.

Håber, du har gode ideer,- da jeg gerne vil holde fast i lysten!

Venlig hilsen
Anne

#1

Henrik Lund Jensens billede

Hej Anne

Det er fint, at du har fået mod på at dyrke motion. Du har valgt løb, som er en vægtbærende aktivitet. Du skriver, at du er stærkt overvægtig. Hvor meget vejer du, og hvad er din højde?

Det er nødvendigt for mig at vide, for at jeg kan rådgive dig. Som overvægtig er der en stærkt forøget risiko for at løbe ind i skader, ikke mindst i løb. Du har en yderligere forøget risiko, fordi du har været passiv i mange år.

Det er dine muskler, knogler, ledbånd og sener, der ikke er robuste nok til egentlig træning, her løb. Det tager kun få uger, før dine lunger kan klare træning, men mange uger og måneder, før knogler, ledbånd, og sener bliver styrket så meget, at din skadesrisiko bliver formindsket.

Derfor vil jeg anbefale ikke-vægtbærende aktiviteter i den første periode: let gang, svømning, cykling, styrketræning. Dette vil – kombineret med fornuftig kost – medføre et vægttab over tid. Risikoen for skader er meget mindre ved disse træningsformer end ved løb, og VIGTIGT: Du kan træne over længere tid, f.eks. uden de store problemer cykle en time.

Når din vægt er nede på et niveau omkring 24-26 i BMI, kan du påbegynde forsigtig løbetræning efter grundig instruktion.
Her er det vigtigt, at du går forsigtigt frem: I første omgang løb-gang-løb-gang, dernæst løb over lidt længere stræk.

Det er hårdt arbejde at tabe sig, og det kræver tid og tålmodighed at komme i gang med træning. Men gevinsten er til at få øje på i horisonten: Bedre form, bedre humør og bedre form.

Pøj-pøj - og vend tilbage med kommentarer & spørgsmål.

Med venlig hilsen
Henrik Lund Jensen

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14920:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Læs mere om Under Amour HOVR Machina