Øge hastigheden ved korte distancer

Ninss billede

Jeg er en kvinde på 32 år, jeg startede med at løbetræne for nogle måneder siden, har ellers aldrig fundet det interessant, men nu er mit konkurrencegen blevet vækket.  Jeg løber 5-6 km ca. 3 gange ugentligt ( da jeg har delebarn laver jeg ikke noget motion i den ene uge, og i den anden uge dyrker jeg motion hver dag flere gange om dagen. Udover at løbetræne dyrker jeg også meget spinning og jeg styrketræner en gang i mellem. 1 gang hver 14. dag laver intervaltræning på løbebånd 6 km hvor jeg jogger 400 m med 8 km/t og løber 400 med en hastighed på 13.3 km/t.   Jeg har en gennemsnit hastighed på de 5 km på 11.5-11.8 km/t. Jeg skal løbe et løbe på 5 km om nogle måneder, og jeg ville gerne ned under 25 min. Har du nogle forslag til hvordan jeg kan opnå dette?

#1

Henrik Andersens billede

Hej

 

Tak for dine spørgsmål.

 

Der er flere "knapper" du kan skrue på, for at øge hurtigheden.

 

Men grundlæggende er er 3 ting der er vigtige.

 

1. Kontinuitet. Det vil sige mindst 3 gange om ugen med løbetræning. (det er ok med 2 gange hver 2. uge, når du har dit barn.

2. Variation. Du bør variere løbetræningen mest muligt med forskellige tempi når du løber. Det kan være som intervaller, fartleg bakketræning ..

3. Der bør være lidt progression i træningen. Det vil sige at træningsmængden øges en lille smule fra uge til uge. Dog maks. 10 % pr. uge.

 

På hver tur kan du variere i forhold til.

Hastighed

varighed

Intensitet (bakke eller lige ud)

 

Håber du kan bruge ovenstående retningslinier.

 

God træning.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15371:

Nethe Kruses billede
Begynder

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk