Bog: Løbeguide for begyndere

Anmeldelse af Lisbeth Kjær Larsen
Hvis dine løbesko stadig skinner op, fordi de kun har været på farten få gange, eller du stadig mangler motivationen til at komme i gang, så er her motivationen, du har ledt efter.

Hvad end du er ny i løbeskoene, eller du i længere tid ikke har været i gang på grund af skader eller graviditet, så er der råd - og ikke mindst motivation - at hente i Ian MacNeils løbebog, der just er blevet oversat til dansk. Bogens mål er, at gøre den nye løber i stand til at kunne løbe ti kilometer på 13 uger. Bogen har et særligt gå-løbe program, som den uerfarne løber trygt kan følge, hvis de vil i gang.

Hvis det er motivationen, der har været grunden til, at man ikke er kommet i gang endnu, kan bogen ligeledes hjælpe dig på vej. Bogen er nemlig på ægte amerikansk vis fyldt med case-historier, der alle fortæller, hvordan løbeprogrammet har hjulpet dem med at kvitte smøgerne, komme skaderne til livs, smide de ekstra kilo eller sågar få dem oven på efter depressioner, skilsmisser og stress.

God til nybegyndere
Der er al den basisviden, som en nybegynder har brug for i bogen, der praler af at være ideel til løbere på alle niveauer. Og den bugner da også med gode råd om kost, skader og gode tips til løb med familien, hunden eller klapvognen.

Alligevel gaber den over mere end den kan sluge med de store ord. Bogen er fin, hvis man er ny i løbeskoene og skal have motivation og råd til at komme i gang med at løbe. Programmet er ligeledes ideelt både til nybegyndere og folk, der ikke har løbet i en længere periode.

De letøvede og erfarne løbere har dog ikke meget at komme efter i bogen. Personligt anser jeg mig selv som begynder, eftersom jeg løb min første fem kilometer for et halvt år siden, og selv om jeg i dag kan kæmpe mig igennem en ti kilometer uden stop, synes jeg dog ikke, at jeg er særligt erfaren inden for løbeverdenen. Men bogen her fik mig til at indse, at det er jeg. Den kunne lære mig lidt om skader og give mig fornyet motivation, men ikke noget som andre anerkendte bøger på markedet ikke kunne give mig. Derimod savnede jeg nogle mere specifikke diætplaner, i stedet for de gængse kostråd, som man ikke behøver være løber for at kende til.

Motivationen er i top
Jeg anbefaler dog bogen til alle, der er nye i løbeskoene, for det vigtigste træk i den er trods alt, at den giver den nye løber et specifikt løbeprogram, og dens force er, at den motiverer løberen. De mange cases man bliver introduceret i bogen, har nemlig en særlig evne til at give en troen på, at man godt kan. Det er svært ikke at tro på, at man godt kan komme i gang med at løbe, når nu den Colin på 120 kilo kunne fuldføre det.

De mange cases fungerer lige som de amerikanske reklamer for tv-shop. De giver i den grad læseren troen på, at man kan, fordi de opstiller et før og efter scenarie. Efter-scenariet har jo i alle tilfælde de mest fantastiske resultater. I modsætning til tv-shop vil samtlige løbere, jeg nogensinde har mødt, dog garantere for, at løb - lige meget hvorfor du løber - er en fantastisk medicin, hvad end grunden er social, vægt, psyken eller noget helt fjerde. Bogen er en oplagt julegaveidé til folk, som du mener, bør komme ned i løbeskoene og mærke de positive effekter af løbet.

4

Velkommen til medlem nr. 14415:

Vista Jaybird