Bog: Kernesund mad

Anmeldelse af Martin Bork

Vejen til himlen er brolagt med fejl

Det lå i luften at succesbogen, Kernesund Familie, ville blive fulgt op af en efterfølger fra samme forfatter. Det er blevet sagt om Kernesund Familie, at den ændrede danskernes livsstil og shoppevaner. Der er ingen tvivl om, at den ændrede manges syn på sund mad og sund livsstil. Den vendte op og ned på de traditionelle opfattelser af, hvad der var sundt og nærende. Samtidig var bogen ikke, som mange andre, blot en løftet pegefinger med en teoretisk tilgang til kosten. Den virkede faktisk! Familien bag bogen havde tabt sig. Deres humør var blevet bedre osv. Kernesund Mad var derfor ventet med spænding. Nu kom de mange opskrifter, som skulle få livsstilen til at lykkes.

Den personlige og dagbogs-lignende form er fastholdt, men ellers er bogen opbygget som mange andre kogebøger i afsnit med f.eks. Morgenmad, Fisk, fugl æg og kød, Grønne retter og salater, Brød og boller og Snacks. Kommer man igennem de første 40 selvtilfredse sider, begynder bogens egentlige opskrifter med et overskudsagtigt layout og indbydende illustrationer. Der er helt sikkert meget at lade sig inspirere og lære af. For opskrifterne nærmest strutter af sundhed. Ingredienser som kokosolie, hirse, fuldkornsrismel og hørfrø, går igen i rigtig mange opskrifter.

Opskrifterne ser ved en hurtig gennemgang umiddelbart lettilgængelige ud, men her bliver man snydt. Dykker man dybere ned i dem er de simpelthen fulde af utilgiveligt mange fejl. F.eks. ingredienser, som optræder i beskrivelsen, men ikke i ingredienslisten. Ingredienser, som optræder i ingredienslisten, men ikke i beskrivelsen. Ingredienser som simpelthen ikke findes på markedet, forkerte mål, forkerte ovntemperaturer osv. osv. Har man ingen fornemmelse for, hvordan mad tilberedes, vil man således ofte blive ført på afveje ved at følge opskrifterne slavisk. Der mangler i den grad korrekturlæsning af opskrifterne, hvilket vidner om at tilrettelæggelsen af bogen er gået alt for stærkt. Det gjaldt formentlig om at få den ud inden succesbølgen fra første bog helt havde lagt sig.

Selve maden svinger i kvalitet fra velsmagende til nærmest uspiseligt. Det altoverskyggende mantra er sundhed. Så må smagen komme i anden række, fornemmer man. Lasagne med en bechamelsovs af kokosolie, fuldkornsrismel og sojamælk er så ubehageligt at man skal være temmelig dedikeret for at indse nødvendigheden af at pine sig selv. Derimod er æggekage med rodfrugter og rejer et udmærket alternativ til den mere traditionelle æggekage med bacon.

Som i den første bog er livsstilen kompromisløs. Der findes ingen mellemvej til det sunde liv synes budskabet at være. Men hvad nu, hvis man ikke lider af træthed, manglende sexlyst, slim i svælget, svingende humør, adfærdsforstyrrelser, astma osv., men bare ønsker inspiration til sundere mad i hverdagen? Ja, så skal du først indse, at du nok må opgive at komme i himlen, og derefter skal du med god samvittighed kunne springe alle de moraliserende afsnit over, og endelig skal du kunne gennemskue alle fejlene i opskrifterne for at få noget ud af bogen. Men så er der helt sikkert meget at lære, og så vil du helt sikkert kunne udskifte meget af din nuværende mad med sundere og bedre alternativer.

Velkommen til medlem nr. 14717:

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Garmin Forerunner