Marathon i flere tempi

Annette Fredskov Jensens billede

Billede øverst: I godt selskab giver jeg den gas til Fruens Bøge Marathon, torsdag den 26. april 2012. Sluttiden blev 3.53.43 - lidt for hurtigt til projekt 366/365.

Marathon i flere tempi

Der er mange måder at løbe marathon på. Da jeg trænede til mit første marathon var målet selvfølgelig at gennemføre 42,2 km, men jeg havde også et mål om at komme under 4 timer. Jeg løb efter tiden. Det gør de fleste, der løber marathon. De har et mål om at komme under en bestemt tid. Mange træner målrettet mod et bestemt løb, og så er det tiden, de har fokus på. Nogle går endda hellere ud af et marathonløb, end at komme i mål i en dårlig tid.

Hvis du presser din krop for at komme i mål så hurtigt som muligt, belaster du din krop mere, end når du løber den samme distance, men tager det i et stille og roligt tempo. De, der satser på tiden, løber normalt ikke så mange marathonløb - et eller maksimalt to løb om året. Det er den kendte måde at løbe marathon på.

Mange kender slet ikke til den anden måde at løbe marathon på, hvor det ikke handler om, hvor hurtigt du løber, men om antallet af gennemførte marathon. Efter et gennemført marathon lyder spørgsmålet; ”Hvornår skal du løbe igen?” og ikke ”Hvor hurtigt løb du?”

Den måde at løbe marathon på handler om, at du ikke løber stærkere, end at du kan løbe et marathon igen indenfor en kort periode. Det er kort sagt sådan, jeg har tænkt mig at komme igennem 366 marathon på 365 dage.

I projekt 366/365 er det vigtigt, at jeg under hvert eneste marathon sørger for at løbe i et behageligt tempo – et tempo, hvor kropppen er tilpas. Nogle dage vil det svare til en sluttid på 4½ time og andre dage 5 eller 5½ time. Det svære i det her er, at jeg måske godt kan løbe hurtigere, og derfor bliver fristet til at gøre det. Hvis jeg løber så hurtigt, at kroppen skal arbejde hårdt, kan jeg ikke regne med, at jeg kan gennemføre et marathon igen i morgen, og i overmorgen og i………..  

Selvom tiden ikke er det vigtige, så spiller den stadig en rolle. Vi løber jo alle med ur og tager vores tid. Det er også stadig sjovt, når kroppen nogle dage er med på lidt fart. Det er også fedt at slå sin personlige rekord. Hvis jeg har løbet langsomt i mange løb i træk, er det også fedt at lave en god tid og vide at jeg stadig kan. Så tiden er ikke uden betydning, men det er ikke det, der har mit fokus, det er mængden.

I sidste uge løb jeg fem på stribe, og her gjorde jeg mig nogle gode erfaringer med hensyn til tempo. Ved det andet løb lod jeg  mig friste til at løbe hurtigere, end jeg havde regnet med og så hurtigt, at kroppen arbejdede hårdt. Jeg kan mærke, så snart kroppen arbejder ekstra, så jeg vidste godt, at det ikke var hensigtsmæssigt at løbe i det højere tempo, men det skulle prøves. Dagen efter løb jeg en time langsommere for at kompensere for gårsdagens slid på kroppen. Det gik også godt, men jeg ved, at det ikke er måden at komme igennem 366/365.

Så jeg skal altid finde min egen rytme og ikke lade mig friste af andres selskab og tempo. Jeg vil rigtig gerne løbe socialt et langt stykke af vejen, men det bliver i mit tempo. Det andet er for farligt, selvom det er hyggeligt.

Så jeg er ved at lære kunsten at løbe langsomt. 

Om bloggen

Annette Fredskov Jensens billede
Her kan du følge mit projekt. Jeg vil løbe et marathon om dagen i et år, start den 15. juli 2012. På min hjemmeside www.annettefredskov.dk kan du dagligt læse, hvordan det går.

Andre bloggere

5 blogeksempler

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14680:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Garmin Forerunner

Bliv medlem af løberne.dk