Første løbetur! Dejlig overlevelse der gav gåpåmod.

Frederikkes billede

Sikke en varm velkomst. Dejligt med al den opbakning og gode råd!

Har lyttede til jer og startede stille og roligt ud. I forgårs lagde jeg ud med at gå 5/7 min., bare for at få varmen og mærke efter i kroppen.
Da jeg aldrig har været synderlig fysisk aktiv, kender jeg ikke min krop eller dens signaler særligt godt.
Jeg synes faktisk at det sværeste ved min løbe tur var at finde en rytme. -Tænker at det nok er meget naturligt og at det kommer.
Efter min gang satte jeg i løb, havde egentlig sat mig for at følge begynder programmet, men kunne mærke at jeg sagtens have overskud til at løbe mere, uden at overanstrenge mig eller miste vejret. Løb et kvarter i roligt tempo uden pause.
Synes at det var en dejlig oplevelse og fik gåpåmod af at komme igang.
( det hjalp yderligere da jeg spottede et halvtredser køkkenskab, som jeg afhentede senere på aftenen:) )

Havde egentlig forventet at få meget ømme ben dagen derpå, har kunne mærke det, men har ikke været generet af det.

Min mål...:
Hmm, Først og fremmeste skal jeg i gang!
Jeg synes det er svært at definere mål, da jeg ikke helt ved hvad mit udgangspunkt er...
Tænker at jeg vil nærstudere løbeprogrammerne og måske springe et par uger ind i det første.
Tænker at 5 km., på 2 mdr. måske lyder realistisk for mig...

mvh Frederikke

#1

Sørens billede

Hej Frederikke
Du er kommet godt fra start. Motivationen er det vigtigste atbevare.
Du skal bare være opmærksom på, at det ikke er at "miste vejret" du oplever, når du starter med at løbe. Når et begynderprogram siger, at du kun skal løbe f.eks. 2-3 min. ad gangen, så er det fordi, dine sener, led og muskler skal venne sig til den nye type belastning. Så selvom du godt kan løbe 15 min. uden at miste vejret, kan din krop ikke nødvendigvis holde til det. Det tager typisk ½ år at optræne kroppens knogler, led osv. til den nye belastning.
Så mit råd er: Pas på selvom du føler dig godt tilpas - og pas på med at springe længere ind i et løbeprogram. Det er den hyppigste fejl, mange nye løbere begår. Det tager tid at træne sig op, men den kommer rigtig godt igen, når du om nogle måneder kan løbe langt uden at være stoppet pga. en skade.

Rigtig god træning...

#2

Jeannie Kusks billede

Hej Frederikke - tillykke med din beslutning om at starte med at løbe.
Jeg vil som Søren advare dig mod at lægge for hårdt ud. Følg programmet, selvom du føler du kan meget mere - du skal nok få udfordinger senere. Følg dit program og nyd den fremgang du mærker hver gang. Det er den bedste måde at undgå skader, for det er så nemt at få, når dine sener, led og muskler ikke er vandt til belatningen.

#3

Frederikkes billede

Hej jeannie og søren
Okay, jeg lover at jeg nok skal følge jeres råd.
Kan godt se hvad i mener, det er trods alt også rigtig bittert at få skader.
Det er virkelig dejligt at få jeres råd.
Det giver mig motivation at i gider at tage jer lidt tid til at komme med gode råd. Mvh frederikke

Om bloggen

Frederikkes billede
Total nybegynder. Efter mange halvhjertet forsøg, håber jeg at dette forsøg virkelig kan få mig i gang og ind i en rutine. Vil starte ud med Begynderprogrammet.

Andre bloggere

5 blogeksempler

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14421:

Sabine Schlüter Petersens billede
Løber mod klub 100 halvmarathon

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Vista Jaybird

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk