Farvel og tobak!

Kaspar Fuglsangs billede

Siden jeg lagde tobakken på hylden tilbage i september 2010, er jeg begyndt at løbetræne tre gange om ugen. Jeg havde aldrig troet jeg skulle gå fra at ryge 25 smøger om dagen, og ikke ha' dyrket sport i de sidste 20 år, til nu at træne til mit første halvmaraton. Jeg er tilmeldt Audi Challenge 1900 i Aarhus den 4 september, og gælder mig til at teste mig selv af.

Jeg er ikke begyndt at træne målrettet mod selv halvmarton løbet endnu, men har brugt tiden på at få nogle kilometer i benene. Det har været en lang proces at nå hertil hvor jeg er nu, jeg startede op som anbefalet, stille og rolig så kroppen kunne vende sig til den hårde belastning løb nu engang er..

Min tålmodighed har båret frugt. Jeg har været forskånet for skader, og er kommet igennem vinteren med løbtræning 2-3 gange om ugen. Jeg løber lige nu 23-26 km om ugen, og holder et tempo på 5.14 min/km på en 8 km rute, lidt mindre over en tur på 10 km. Hvilket jeg godt synes jeg kan være bekendt, jeg er ikke helt ung længere.. Mellem os, så bliver jeg 36 til august!!

Jeg har tilmeldt mig Saltum Løbet på søndag, for at se hvordan min form i grunden er. Ruten er 12 km, det har jeg faktisk kun løbet en enkelt gang før. Så jeg er en lille smule spændt på hvordan fødderne har det efter 8-10 km!!

Hvornår vi I mene jeg skal begynde at træne mere målrettet frem til mit halvmaraton i september? Er det nok med 3 gange løb om ugen, og skal jeg begynde noget interval-træning?? Har I nogle gode råd og tips til mit halvmaraton projekt, så modtager jeg dem med kyshånd..

Ps. Et godt halvmaraton program søges!!

 

#1

Sørens billede

Hej Kaspar

Hvordan gik din tur i Saltum. Kom du godt igennem de 12 km.?

Med hensyn til din træning mod ½MT, så kommer det helt an på, om du blot vil gennemføre eller om du vil have en hurtig tid. Jeg vil anbefale blot at satse på at gennemføre, når der er tale om dit første ½MT. I så fald behøver du absolut ikke at træne interval. Sats på at få nogle kilometer i benene ved at øge stille og roligt uge for uge. Der findes en del programmer her på sitet og på nettet generelt. Se om der er et, som passe dig med ugentlige tæningsture (tre er nok), og uden interval. Ellers brug blot tommelfingerreglen om at øge med 10% om ugen.

God træning :-)

 

#2

Kaspar Fuglsangs billede

@Søren: Jeg kom fint igennem de 12 km (1.06,40) Jeg havde bestemt mit pace fra starten, hvilket var sat til 5.45 min/km og det holdt jeg uden problemer.

Mit mål er ikke en hurtig tid som sådan, men jeg vil gerne løbe mit første halvmaraton omkring 2 timer.. Tak for input.

#3

Vanposts billede

Hej Kaspar

Først, tillykke med din status af "ex-ryger". Det er jeg selv, og har været det i et par år. Det er en kæmpe sejr, og et skal du tillade dig at være stolt over.

Håber det går fint med træningen og du kan mærke en fremgang i kroppen. Vil gerne høre lidt mere om hvordan det går, da jeg selv er relativt ny løber, og det er altid rart at høre fra andre i samme situation, synes jeg.

Måske mødes vi en dag ;o)

Hilsen

John Post

Om bloggen

Kaspar Fuglsangs billede
En misbrugers vej mod den halve marathon.

Andre bloggere

5 blogeksempler

  • Frederikkes billede
    Total nybegynder. Efter mange halvhjertet forsøg, håber jeg at dette forsøg virkelig kan få mig i gang og ind i en rutine. Vil starte ud med Begynderprogrammet.
  • Annette Fredskov Jensens billede
    Her kan du følge mit projekt. Jeg vil løbe et marathon om dagen i et år, start den 15. juli 2012. På min hjemmeside www.annettefredskov.dk kan du dagligt læse, hvordan det går.
  • Anja Marie Hansens billede
    Fra at syntes løb er for de mennesker som er super seje, sunde og fit...til at løb også er for mig!
  • Emils billede
    Dette er en blog omkring løb og i særdeleshed omkring udstyr. Der vil komme gode råd til valg af udstyr, samt gode råd til forbedringer af dit løb. Håber i vil læse med :)
  • Bramming IF Motions billede
    Udover testløbene, vil jeg på denne blog, forsøge at beskrive nogle af de løb jeg deltager i, men ikke selv skal være testløber på.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14424:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Vista Jaybird

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk