I gang med barfodsløb - 2

Rasmus Bisschop-Larsens billede

Når vi nu langsomt er kommet ud at løbe, er det næste vi skal koncentrere os om teknikken. Her er det vigtigt at prøve sig frem og have det sjovt undervejs. Igen er det vigtigt ikke at forcere tingene. En af de største fejl man kan lave i starten, er at løbe for stærkt. Hvis man, som jeg selv, har en tendens til at fokusere meget på tiden, kan det være en fordel at ”glemme” uret.

Det hjælper nok en del når man starter blødt ud med korte distancer. Så er vel lige meget om man bruger 4 eller 8 min. på sin lille kilometer. Det vigtigste er at finde den løbe teknik der fungerer for en selv. Når man iagttager kondiløbere rundet omkring i landet, er der rigtig mange måder at løbe på. Mindst lige så mange måder er der at løbe uden sko på, og når det kommer til de små detaljer, er der mindst lige så mange måder at gøre tingene rigtigt på. Det vigtigste er, at det føles rigtigt for en selv. Så kan man altid eksperimentere med tingene når man er kommet i gang. Til sidst går det vel op i en højere enhed. Det er i hvert fald min erfaring og en af grundene til, at jeg synes barfodsløb er så sjovt.

Når det er sagt, så er der noget teknik de fleste vil finde gør sig gældende for barfodsløb. For det første vil mange træde varsomt, især i starten. Det er også noget af det vigtigt og noget man skal blive ved med. Når man først har vænnet sig til at kigge sig for, så man kan undgå de mest ubehagelige ting på jorden, skal man stadig koncentrere sig om at træde let.

En af de bedste måder at gøre det på, er at forestille sig at man løfter foden - vel at mærke før man sætter den ned. Jeg vil gerne indrømme, at jeg har lidt svært ved den øvelse selv. Men nu hvor jeg har opgivet at løbe stærkt, og mere koncentrere mig om den distancen jeg kan løbe, er teknikken noget jeg arbejder meget med. En anden måde til at løbe let som jeg har haft mere succes med, er at prøve at løbe så stille som muligt. Her i gennem vil man også automatisk løbe meget let. Når man først begynder at tænke over sådan nogle ting, lægger man også mærke til hvor meget andre løbere larmer. Det er meget sjovt.

En anden vigtig ting at tænke på er, hvordan man løfter fødderne igen. Mange der løber med sko vil have et langt skridt hvor de sparker meget bagud. Det er ikke anbefalelsesværdigt uden sko. Jeg gjorde det selv til at starte med og det er den sikre vej til vabler. I stedet skal man fokusere på at løfte fødderne. Efter de har passeret under kroppens tyngdepunkt, skal man forestille sig at man har en snor i hælen. Med denne snor trækker man så hælen lige op. Det er vigtigt, for at undgå vabler, at foden forlader jorden så let som muligt.

Dette skal efter min erfaring kombineres med at man slapper af, især i foden og underbenet. Jeg siger ofte til folk, at hvis man bare slapper af i foden, når man føre den frem og sætter den ned, så skal kroppen nok klare resten. Den vil instinktivt tage imod underlaget og absorbere stødet effektivt. Den vil også med det samme give dig besked, hvis du lander for meget på hælen eller gør noget andet forkert. Ofte som en ubehagelighed eller smerte. Derfor kan man faktisk koncentrere sig om udelukkende at løfte foden. Resten skal nok komme helt af sig selv.

Selvom disse ting er noget man skal arbejde meget med som begynder, er det også noget af det jeg arbejder med i øjeblikket. Samtidigt prøver jeg at slappe af og bare nyde løbet. Få tingende til at glide først og så forhåbentligt få hastighed og distance op bagefter. Når det er sagt, så har jeg planlagt at gå mod al fornuft i morgen og teste formen til parkrun på amager. Så må vi se, om jeg kan få teknik og fart til at gå op i en højere enhed. Om jeg kan undgå at overbelaste mine fødder, om jeg kan holde en høj kadence og om underlaget er til at løbe stærkt på uden sko.

Om det er sådan må jeg vende tilbage til jer i morgen. Her vil jeg også fortælle lidt om, hvordan man får farten op, når man nu ikke skubber meget fra. Det kan være vi ses i morgen tidlig. De lover koldt vejr i nat, så det skal nok blive sjovt med en -3-4 grader og sol omkring kl. 9.

Om bloggen

Rasmus Bisschop-Larsens billede

Andre bloggere

5 blogeksempler

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14197:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019