I gang med barfodsløb - 1

Rasmus Bisschop-Larsens billede

Som jeg lovede sidste gang, vil jeg denne gang (og de næste par gange) fortælle lidt om, hvordan du kan komme i gang med at løbe uden sko. De fleste vil nok sige, at det ikke er noget for dem men barfodsløb er nok den hurtigste vej til den forfodsteknik, der prædikes i POSE- og Chi-running samt af Harvard University m.fl. Så hvis man har mod på det, kan jeg varmt anbefale i det mindste at prøve barfodsløb. Hvis man skulle synes det stadig er lidt for koldt udenfor, er man velkommen til, at samle inspiration over de næste uge her, og så prøve når det bliver varmere.

Første skridt på vejen er at tage ens sko af.
Det lyder måske som en selvfølge men man skal ikke kun tage dem af når man løber. Hvis man går meget med sko, er det en fordel at starte med at gå rundt uden sko så meget som muligt. Det er nok ikke så stort et problem herhjemme, hvor de fleste tager skoene af indenfor. Men hvis man går rundt med hjemmesko med stiv sål, så må man nok også påregn lidt ekstra tilvendelse af foden og dens mange led, sener og muskler. Ligeledes er det en fordel at gå rundt i bare tær for at hærde fodsålen lidt.

Start langsomt fra bunden af.
Når man så starter ud med at løbe uden sko skal man virkeligt følge ovenstående. Selvfølgelig vil folk der ofte går med bare tær eller allerede løber med forfodsteknik, have en fordel og kunne gå hurtigere frem. Langt de fleste bør dog starte helt fra bunden og jeg mener helt fra bunden. Det skyldes to ting: Ens fødder og fodsåler skal hærdes og styrkes og ens lægge skal vendes til den ændrede belastning. Det kræver ofte, at man starter med at løbe få hundrede meter til en kilometer.

Derfor kan man med fordel starte med at bruge barfodsløb som supplement til almindelig løbetræning. Over tid kan barfodsløb så udgøre hele træningen. Hvis man ønsker at skifte direkte til barfodsløb kan man nok med fordel forestille sig at man har mindre fysisk formåen end man har.

Prøv at forestille dig, at du vejer 140 kilo, ryger 60 smøger om dagen og aldrig besøger folk der bor på anden sal uden elevator, da det føles som at bestige Mount Everest. Men du ønske at komme til at løbe 5 km uden pause og forestil dig så hvordan dit træningsprogram ser ud. Nu ønsker jeg ikke at støde nogen, men det er næsten det niveau man starter på som barfodsløber. I hvert fald hvis man aldrig går med bare fødder. Langt de fleste amerikanske barfodsløbere anbefaler, at man starter med at gå rundt uden sko et par uger for derefter at løbe på stedet et par uger.

Derefter kan man begynde at løbe 2-3 gange om ugen. Men ikke længere end få hundrede meter til en halv kilometer af gangen. Og man bør ikke øge mængden mere end 10% om ugen. Hvis man føler ubehag eller smerte skal man holde igen. Man kan hurtigt komme til at overgøre det og få vabler eller andre skader. Min egen erfaring er i hvert fald, at jeg skulle have lyttet lidt mere til disse råd. Ikke kun da jeg startede op men også nu.

Jeg startede ud med at løbe 3 km. 2-3 gange om ugen, da jeg mente, det kunne jeg sagtens. Men sådan hang tingene ikke sammen. Jeg løb mig hurtigt vabler til og det har jeg lidt lidt under siden. Jeg har nemlig ikke været god nok til at holde igen, lytte til mine fødder og tage den med ro. Jeg har derfor flere gange løbet mig yderligere vabler til. Senest ugen før mit første indlæg her og igen samme dag.

Det er skete var at jeg ikke lige tænkte mig om. Da den gamle hud faldt af og ikke mere beskyttede den nye hud, glemte jeg at beskytte den nye hud. Jeg har haft stor gavn af almindeligt plaster eller endnu bedre sportstape til at beskytte huden. Det fungere fint og man kan godt løbe på det. Selvfølgeligt skal man lige tage det lidt med ro. Ofte korter jeg mine ture ned så jeg ikke belaster huden for meget. Det har lidt været en belastning af tålmodigheden at holde igen med 3 km ture, men nu er jeg kommet over 20 km. igen, og det kører stille og roligt fremad. Planen er, at jeg nu vil teste formen af de næste to uger. Mere om det om et par dage. Ind til da god løbelyst.

#1

Rasmus Nyholm Jørgensens billede

Hej Navnebror,

Jeg er lige kommet tilbage efter mine første rigtige barfodstesttur i mine VFF Flow Trek. Jeg er platfod og kan ikke længere løbe i løbesko pga smerter under foden flere dage efter en mindre løbetur.

Jeg løb 4.76 km med et snit på 10.8 km/t !!! (http://www.gps-sport.net/trainings/vff-aftentur_238225) - ingen smerter under fødderne - og selv mine legmuskler føles ok!!

Barfodsløb er sagen!!

#2

Rasmus Bisschop-Larsens billede

Hej Rasmus

Bare vent til i morgen... Jeg vil væde på at du kommer til at humpe i morgen - i hvert fald hvis du ikke er forfodsløber. Jeg humpede rundt på ømme stive ben i to dage efter min første barfodstur og jeg havde heller ikke ondt den første dag.

Med hensyn til VFF er der mange der anbefaler, at man ikke starter i dem af to grunde. 1. man har ikke samme input fra underlaget som man har med bare tær. 2. man har større risiko for overbelastningsskader da ens fodsåler ikke sætter grænsen for hvor langt man løber.

Jeg håber dog alligevel dine nye sko vil tilføre dig forøget løbeglæde.

#3

Sørens billede

Fascinerende læsning. Jeg finder nok ikke selv på at smide skoene, vil helt klart følge din beretning og fremgang Smile

#4

Rasmus Nyholm Jørgensens billede

Hej Rasmus,

Jeg har nu ventet til "i morgen" Smile og nej jeg humper ikke - mine legmuskler var lidt ømme det var det hele.

Jeg synes vi skal holde fokus. Det vigtigste ved barfodsløb må være ændringen i løbestil fra hæl->tå til forfod->tå (http://www.youtube.com/watch?v=auntctXMS5Q). Herved slipper hælene og kroppen for de mange chokbelastninger.

Jeg løber nu uden problemer 5 km, og ja det er fristende at forlænge distancen - men her holder jeg mig i skindet - klog af skade. I går løb jeg 2½ km på løbebånd -> 60 min Step øvet og til sidste 20 minutter cross-trainer i mine VFF. Jeg er godt brugt i dag, men det er kun trætte muskler - ingen vabler selvom det var tæt på! Derfor har jeg bestilt et par tåsokker.

Husk også min udprægede platfod resulterer i at små sten let kan skade svagen, der jo ikke løfter sig fra jorden - derfor er VFF den optimale løsning i mit tilfælde

Smile Rasmus

#5

Rasmus Nyholm Jørgensens billede

Barfodsløbere vinder andet heat
28. januar 2010 kl. 10:45
REDAKTIONENS BLOG: En dugfrisk undersøgelse giver ny opbakning til dem, der mener, at det er sundere at løbe i bare fødder. Denne gang ser det ud til, at der er noget om snakken.

http://videnskab.dk/composite-3759.htm

#6

Larss billede

Læste i dag på nettet og barfodsløb og tænkte det må jeg prøve. Jeg fandt et par gamle badesko i skabet og så derudaf. Jeg havde tænkt mig en tur på ca 3,5km på skovstier. Efter ca.2,5km løb jeg ned af en relativ stejl bakke (30-40 højdemeter) og smerten i læggene var ulidelig men på vej op igen fandt jeg en teknik der fungerede og jeg blev så begejstret at jeg endte med at løbe 10km på 51min. Jeg havde lidt ondt i lægen undervejs men da det var fra de første km. tænkte jeg at det nok gik MEN! det gjorde det ikke, nu 6 timer senere er mine læge hårde som sten og benene stive som brædder.
Jeg løber barfodsløb igen uden tvivl, men det vare længe inden det bliver 10km.
Så et godt råd start langsomt op, meget langsomt.

#7

Hannes billede

Efter at have gjort mig mange tanker om al den positive effekt barfodsløb kan have ville jeg prøve. Første ture med skoene i hånden, man ved jo aldrig. Efter første gang 2 gange 500 meter, med skoløb imellem var jeg bidt. Anden gang fortsatte jeg på bare tær. Det var så fed en oplevelse af frihed og en helt anden energi. Jeg er ikke særlig god løber, knapt 7,5 km i timen i 3,5 km. plejede at være mit mål. Men nu blev det altså 3,5 km. på bare tær. Det måtte jeg betale med nogle vabler, men jeg fortryder nu intet for den oplevelse. Jeg skulle egentlig have været opareret i min hofte og har ofte haft problemer med min mobilitet i højre hofte og dermed også op i lænden. Når jeg løber på baretær føler jeg mig, trods for mange kilo, som en gazelle og uden stivhed eller smerter. Idag var det så en tur på løbebånd. 3 km. på 22 min med 1 til 1,5 i stigning. For mig ganske uden mærket. Da jeg var nervøs for gummiet på løbebåndet havde jeg taget sokker på. Igen har jeg fået nogen vabler, og jeg ved jeg bør starte med mindre, men jeg kan ikke lade være. Fedt at kunne løbe til uden følelse af begrænsning i kroppen. Jeg kan klart mærke fødder og lægmuskler bliver belastet, men på den fede måde og ikke noget lidt varmecreme til natten ikke kan klare. Jeg har aldrig været god til at stå fast på mine fødder, så styrke på det område er fedt.

#8

obits billede

Meget interessant læsning Rasmus, og ja barfodsløb er helt fantastisk Smile Selv løber jeg dog i VFF og kan ikke se hvad der skulle være galt i dette frem for helt bare fødder... Da alt stødabsorbering og kile støtte er væk bliver man helt automatisk tvunget frem på for/mellemfod. At VFF sålen ikke giver én følelsen af begrænsning kan jeg ikke se er et problem, det er vel ikke anderledes end et alm. løbeprogram med alm. løbesko... her kan man heller ikke føle begrænsningen, men man følger vel programmet? Ligeledes er det med VFF, jeg har lagt et program og et mål og det følger jeg, herved (skulle jeg meget gerne) undgå skader og lade muskler, knogler og sener følge med belastningen.

Men ja, man skal afgjort tage den med ro i starten og træne fornuftigt op til den nye belastning, barfod eller VFF.

Håber at se flere derude i VFF eller på bare fødder.. Smile

Keep on running with free spirit...

#9

Hanne Rs billede

Bloggen er meget interessant at læse- jeg overvejer selv at springe ud som barfodsløber. Jeg har anskaffet et par VFF, som jeg dog ikke tror jeg kommer ud at løbe i foreløbig. Min lilletå bliver meget øm af at have dem på - også selvom jeg bare sidder i en stol. Men efter nogle dages brug - en time morgen og aften - kan jeg allerde holde ud at have dem på i flere timer. Mine fødder skal nok først vende sig til friheden uden stive sko. Jeg er blevet helt vild med tåsokker, som jeg også bruger i almindelige sko på arbejde - de giver en dejlig bevægelsesfrihed. Desuden kan jeg anbefale Heidi Schewe's bog "Styrk dine fødder". Jeg er gået i gang med at følge træningsprogrammet i bogen for mine fødder, og jeg kan allerede efter et par uger mærke en markant bedre styrke, som jeg tror vil være en stor fordel for mig i forhold til barfodsløb. Når det bliver varmere vil jeg helt sikkert prøve barfodsløb. Da jeg er nybegynder på løb bliver det nok ikke et problem at starte langsomt op. Pt. Powerwalker jeg 7 km. i timen, 1-3 timer om ugen (i almindelige løbesko).

#10

Copenhagen Barefoot - Barfodsløbs billede

Barfodsløb er kommet for at blive og heldigvis er der flere der får øjnene op for alle de mange og fantastiske muligheder der er med barfodsløb - Jeg har ingen løbe skader efter jeg startede, hvad der mås siges jeg havde før!

Håber alle barfods entusiaster der har tid kommer til barfodsløb i København 15. maj 2011 se mere på http://www.copenhagenbarefoot.dk

#11

Michael Rs billede

Jeg har nu ejet et par VFF Classic i snart 2,5 år og altid troet at det bare var et par superfede badesko (som de da også er glimrende til), men jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaringer med pronation og VFF'er. jeg har et par gode gamle løbesko med fuld pronation og jeg er lidt i tvivl om det er en god idé begynde at løbe i mine VFF'er, da de jo ikke ligefrem stråler af svangstøtte.

#12

Michael Gudnæss billede

Jeg startede med at smide skoene på en træningstur i det tidlige forår, og har løbet barfods lige siden. Det har været en dejlig fornyelse, specielt løbestilen er blevet temmelig anderledes, men også alle de mange sensoriske oplevelser er værd at tage med. At løbe på sollun asfalt er som at svæve, at løbe gennem en mudderpøl er sjovt, at løbe på en frossen skovvej er såmænd også en oplevelse, -det er lidt koldt i starten men efterhånden bliver fødderne følelsesløse og se er det problem jo overstået :o). Jeg har ikke fokuseret meget på løbepræstationerne, men løb en enkelt 5 km på tid, og opdagede til min forbløffelse at jeg løb 30 sek. hurtigere end jeg nogensinde har gjort med sko på!. Også min coopertest er blevet godt 100 m længere. De hurtigere med kortere skridt gør mig mindre forpustet og hvis mine fødder kan holde til det kan jeg forstille mig at løbe en ½maratom inden vinter. Desværre har jeg fået bøvl med min ene akillessene, som er blevet øm af overbelastning, det har varet 5 uger nu og er i bedring, men det tager tid. Så husk, hvis I mærker smerter i hælen skal I ikke fortsætte løbet men gå stille og roligt hjem! Belastningen ved barfodsløb ligger specielt i akkillessenen og den nederste del af læggen, og derfor skal man være forsigtig med disse legemsdele.

#13

jakob martini jørgensens billede
Jeg løb min første egentlige barfodstur i aftes, 4-5km. Det var mega fedt!!! Jeg har løbet forfod siden januar '13 og det spiller. I mandags længde-pr på lige over 30km. Er der nogen der véd hvor lang tid der går med at gro hård hud på sålerne??

#14

jakob martini jørgensens billede
Jeg løb min første egentlige barfodstur i aftes, 4-5km. Det var mega fedt!!! Jeg har løbet forfod siden januar '13 og det spiller. I mandags længde-pr på lige over 30km. Er der nogen der véd hvor lang tid der går med at gro hård hud på sålerne??

Om bloggen

Rasmus Bisschop-Larsens billede

Andre bloggere

5 blogeksempler

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14742:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Nordic Adventure Film Festival her

Bliv medlem af løberne.dk