At stoppe mens legen er god - og holde fokus på målet

Anne Marie Geisler Andersens billede

For hurtig start

Nu er jeg ved at være der på sæsonen, hvor det ikke er formen, men maven der driller. Var i dag til maratontest på halvmaratondistancen, hvor jeg valgte at udgå efter 16km. Når man er konkurrencemenneske helt ind til benet, er det svært ikke altid at løbe efter en ny PR. Ved VM for to uger siden løb jeg 21,1 km på 1.39.59, så jeg lagde mig bag ballonen med en sluttid på 1.40. Desværre lagde fartholderne temmelig hurtigt ud - omkring 4.33 pr. km, og det var mere, end min mave kunne klare i dag. 

 

Maven på overarbejde efter to fødsler

Da jeg efter fødslen af Vigga trænede frem mod VM i 24-timersløb, døjede jeg også med de samme mavesmerter som nu efter fødslen af Milla. Hun er heller ikke mere end otte måneder, så det er ikke så mærkeligt, at maven ikke er kommet sig helt oven på fødslen. I starten troede jeg, det var ledbåndene, og det er det måske også. Men jeg tror i det hele taget, at mine mavemuskler såvel som hele mit korpus har været lidt på overarbejde. Tre gange har jeg oplevet at lave en forkert bevægelse, hvorefter det har føltes, som om jeg havde noget i klemme i ryggen. Kiropraktoren siger, det er noget brusk, der bliver lidt ødelagt. Også mine mavemuskler har jeg mærket lidt til. Når det er værst, føles det som et kæmpe sidestik helt oppe under ribbene. Det var sådan, det føltes i dag efter 6,5 km.

 

Skal holde mig til mit komforttempo

Det positive ved dagens løb var, at jeg stoppede, mens legen var god. Jeg overvejede kraftigt at stoppe helt allerede efter 8 km, men istedet bestemte jeg mig for at tænke på det som en god træningstur. Jeg tog en pause ved væskedepotet efter 9 km og ventede på 1.45 ballonen, som jeg så løb med 7 km mere. Jeg oplevede, at dette tempo var meget bedre for min mave, idet smerterne næsten forsvandt, og det var en god erfaring at få. Der er tilsyneladene stor forskel på, om jeg løber i mit komforttempo, eller om jeg lige giver den en ekstra tand. Den lidt forcerede start gjorde, at min vejrtrækning blev voldsommere, hvilket var for belastende for min bug. Det fede er, at mit komforttempo er hurtigere, end det har været før. To år tilbage løb jeg meget med 5min/km. Nu ligger det et sted omkring de 4.45.

 

Stadig mulighed for ny PR ved Copenhagen Marathon

Det andet positive var, at da jeg cyklede hjem, havde jeg det rigtig godt i kroppen. Smerterne havde allerede fortaget sig, og jeg var tilfreds med at være stoppet, mens legen var god. Konklusionen må være, at jeg ikke skal udfordre mig selv alt for meget på farten forud for mit danmarksrekordforsøg i 24-timersløb til sommer. Det er dog stadig realistisk at sætte ny PR på maraton - kan komme igennem uden smerter i mit komforttempo, kan jeg nemlig godt komme ned omkring de 3.30. Og med en PR på 3.36 ville det da også være ganske fint.

 

Fokus på det primære mål

I forhold til mit store mål om at sætte ny danmarksrekord, er jeg stadig fortrøstningsfuld. For to år siden nåede jeg mit mål om at løbe 205-210 på 24 timer, selv om jeg pga. mavesmerter ikke gennemførte Copenhagen marathon. Jeg tror, det handler meget om at holde det primære mål for øje, lytte til kroppen og bevare troen.

 

 

 

Om bloggen

Anne Marie Geisler Andersens billede
Landsholdsløber, sundhedscoach, politiker og mor til tre, Anne Marie Geisler Andersen, blogger om sine 24-timersløb. Hun satte tre gange i træk danmarksrekord i 24-timersløb, senest i 2017 ved at løbe 233 km på et døgn.

Andre bloggere

5 blogeksempler

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14332:

Niels Ginges billede
Jeg er årgang 1968, og har løbet siden sommeren 2016. Jeg har (oktober 2019) løbet en del småløb og...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk