Er alle ultraløbere sundhedsfanatikere?

Anne Marie Geisler Andersens billede

Jeg tror det ikke. I hvert fald er jeg ikke, selv om jeg ofte bliver spurgt. Fx i fredags hvor jeg var en tur i byen. En dame vi sad sammen med spurgte lidt ind til mit løb. Hun skulle lige til at spørge, om jeg så heller ikke drak. Men da hun kiggede ned og så min drink, trak hun ordene i sig igen.  Det sjove er dog, at jo tættere jeg kommer på et stort løb, desto sundere får jeg lyst til at spise, og jo mere prioriterer jeg den sunde livsstil. Lysten og behovet kommer helt af sig selv.

Kost

Jeg ved jo godt, at jeg skal spise varieret. Det gør jeg også for det meste. Jeg forsøger at få lidt af det hele - også det usunde. For når jeg løber meget handler det i perioder om bare at holde vægten oppe. Jeg går heller ikke vildt i byen den sidste måneds tid før et stort løb, men indtil da skal løbet ikke definere hele mit liv. Det ville simpelthen være dræbende for min motivation, hvis mit løb skulle styre alt, hvad jeg kunne foretage mig. Jeg drikker dog også ofte, som Sundhedsstyrelsen foreskriver det; en genstand om dagen - til tider dog en alkoholfri. Efter en dag med løb, børn, politik, arbejde eller hvad den nu har budt på, synes jeg, det er en dejlig måde at slappe af på. Og så er der kalorier i:-) Jeg spiser også meget om aftenen. Ofte er det yoghurt med musli, en bolle eller lignende. Imod alle kostforskrifter, men igen - jeg føler, min krop har brug for at blive fyldt op, da jeg ikke altid får spist helt så meget i løbet af dagen. Og netop i disse dage er jeg landet stabilt omkring min 'kampvægt' på 55 kg. Det er her, jeg er startet før hver fødsel (af vores tre børn fra 2011, 13 og 15), og her jeg ender igen, hver gang træningsniveauet kommer op - uanset hvad jeg spiser. Pt. går jeg mest op i ikke at blive for tynd, da jeg tror på, det er godt med en smule depoter. Og så er kaffetrangen også stilnet lidt af i takt med, at jeg træner energiindtag. Min mave er ikke altid lige glad for de forskellige geler mm., og kaffe gør det bestemt ikke bedre.

Kropsfornemmelse

Det er underligt. For nu her før mit fjerde ultraløb føler jeg mig egentlig ikke specielt trimmet. Min mand siger ofte, at jeg er det, og jeg har da også løbet flere km end nogensinde frem mod et løb. Måske er det fordi, min krop har vænnet sig til det. For på den anden side føler jeg mig heller ikke helt så træt efter en uge med omkring 100 km løb. Tidligere havde jeg kun en enkelt eller to af dem på en sæson - nu har jeg flere og flere i træk. 

Søvn

Jeg burde også sove mere, end jeg gør, Men med tre små børn, kan det godt være svært. Det samme gælder dog her; jo tættere jeg kommer på løbet, desto mere fokus får søvn og afslapning. Mit dagsprogram er knap så pakket, og jeg får lettere ved at bede min mand tage den lille nogle flere nætter. Indtil nu har seks timer søvn i streg været lig med en rigtig god nat. Jeg skulle gerne 7,9,13 få sovet lidt mere de næste par måneder. Om ikke andet må jeg have flere lure i løbet af dagen. Men helst skulle nattesøvnen gerne bedres lidt, da det jo er her, man for alvor restituerer.

Restitution 

Og nu vi er ved restitution. Mange spørger, om jeg løber hver dag. Det gør jeg tit, men jeg har også pauser. Fx dagen efter et hårdt løb, når vi skal noget med familien, eller hvis min krop brokker sig lidt. Så tager jeg en hviledag, eller løber lidt kortere eller langsommere. For i mine øjne kan 5-10 km i langsomt tempo også være en form for restitution. Faktisk tror jeg mere og mere på, at kroppen har godt af alskens variation; variation i tempo, distance, underlag, skridtlængde, sko etc.

Motivation

Den vigtigste årsag til, at jeg ikke går mere op i sundhed end som så, er, at motivation for mig er altafgørende. Jeg ville være bange for at miste motivationen, hvis mit løb skulle definere hele min hverdag. Af samme årsag har jeg jo heller aldrig haft en træningsplan - ud over at jeg ved, nogenlunde hvor meget jeg gerne vil løbe på en uge. Men passer det dårligt med sociale sammenkomster, syge børn eller andet, så bliver der rykket rundt. Så må jeg løbe lidt mere dagen eller ugen efter. Den anden for mig altafgørende faktor er at lytte til min krop. Det gælder ikke kun i forhold til, hvad den har lyst til at indtage, men i høj grad også med hensyn til hvor meget træning den kan klare. I denne sæson havde jeg to uger, hvor mine knæ drillede lidt. Der løb jeg kun halv distance og måske også lidt langsommere, og siden har der intet været med knæene.

Behandling

Behandling er til gengæld vigtig for mig, og formenltig har det også spillet en væsentlig rolle i forhold til, at jeg ikke har haft nogle deciderede overbelastningsskader. For er der noget, der sidder skævt, en muskel der er spændt op, eller et led der er for stift - ja, så får jeg det ordnet. Og det helst inden det når at sætte sig andre steder i kroppen. Heldigvis har jeg nu både min gode behandler fra sidste sæson Marcus Heller i København, samt en osteopat og en fys her i Esbjergegnen, som virkelig kan noget. Det er dejligt at have nogen at trække på, så jeg ikke føler, jeg står helt alene med det, når kroppen driller. Søren Nielsen nede fra Emcare har været helt fantastisk. Mine mavesmerter, som har været der i perioder lige siden første fødsel, fik han fjernet efter kun én behandling. Det kom omme fra ribbenene, og efter han har trykket lidt på dem, har jeg følt mig meget mere fri, når jeg trækker vejret. En utrolig dejlig fornemmelse. Det er bare med at finde noget, der virker. 

Mine bedste råd

Så skulle jeg komme med to gode løberåd, vilie det nok være:

- Træn på en måde, så du bevarer motivationen

- Lyt til din krop og korrigér i tide (ændret distance, behandling, nye sko etc.)

 

God fornøjelse!

 

 

 

Billeder

Om bloggen

Anne Marie Geisler Andersens billede
Landsholdsløber, sundhedscoach, politiker og mor til tre, Anne Marie Geisler Andersen, blogger om sine 24-timersløb. Hun satte tre gange i træk danmarksrekord i 24-timersløb, senest i 2017 ved at løbe 233 km på et døgn.

Andre bloggere

5 blogeksempler

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14330:

Janne Lykous billede
Jeg hedder Janne Lykou, har indtil videre løbet 33 halvmararthon. I 2020 er min plan at løbe...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk