BOGANMELDELSE

Henrik Lund Jensens billede

Ny guide-bog bringer dig gennem junglen af sundhedsbudskaber. Videnskabelige kendsgerninger bruges til at give gode tips og råd. Og et par myter aflives undervejs.

af Henrik Lund Jensen

Hvad er KRAM? Det står såmænd for kost, rygning, alkohol og motion. De fire faktorer, der suverænt er afgørende for et sundt liv, rent fysisk. De fire kerneområder er i fokus i professor, forsker og sundhedsdebattør Bente Klarlund Pedersens nye bog. Klarlund er blandt Danmarks og verdens førende inden for dette område, og hun er brevkasseredaktør på Politikens Lørdagsliv. Klarlund har modtaget mange priser som en påskyndelse af ikke mindst hendes evne til at formidle forskning og give gode råd.

Bevisets stilling

Det er da også det videnskabelige, evidensen, der driver værket for Bente Klarlund, der selv er aktiv løber på motionsniveau og har gennemført flere halv- og helmaratonløb. For bogen om sundhed er en rådgiver, der med udgangspunkt i facts giver læseren en mulighed for et vide mere om emnet - og tage udgangspunkt i denne viden, når praksis, det levede liv med hensyn til de fire faktorer, skal tages op til revision. Viden er - sammen med det at komme op af sofaen - det første og vigtigste skridt mod et sundere liv.

Den gode kost

Bogens første afsnit omhandler kostens betydning for sundheden. Kulhydrater, proteiner og fedt. Vitaminer, frugt og grønt og fibre. Vi får en række facts på bordet. Også gode råd omkring måltidets betydning for sundheden, de fysisk rammer og gode vaner, som nemt kan brydes. Samtidig aflives myten omkring GI (gkykæmisk indeks) og det sundhedsværdi: graden af stigning af insulinniveau og blodsukker. Fødevarers GI har en begrænset sundhedsværdi i følge Bente Klarlund, det er fibrene i kosten, som er afgørende. Samtidig understreges det med tydelighed, at muskeltræning/stimulation er meget afgørende for vores krops evne til at optage sukker fra blodbanen og lagre det i musklerne (til næste gang, vi skal i aktivitet). Disse facts og mange flere bliver med pædagogisk og mild hånd formidlet i bogen.

Væk med tobakken og drik moderat

Rygning er en killer, det ved de fleste. Men Bente Klarlund forklarer tydeligt, hvor helbredstruende, det er at være tobakselsker. Der er ikke noget nyt i det, men det bliver pindet grundigt ud. Tilsvarende er der gang i de videnskabelige tilgange, når alkoholen tages under behandling af Bente Klarlund. Hvad er promiller? Er vin sundere end øl? (det er der noget, der tyder på...). Hvor meget må man indtage per uge?

På med løbeskoene

Helt centralt i bogen er kapitlet om motion og fysisk aktivitet. Vi skal være i gang helst hver dag i 30 minutter, og vi skal have pulsen højere op og svede et par gange om ugen. "Musklen er en endokrin kirtel, som ved sammentrækning producerer hormonlignende substanser, der kan vise sig at være helt centrale for reguleringen af menneskers stofskifte og forebyggelsen af en række kroniske sygdomme.". Vi bliver med andre ord lettere syge, hvis vi ikke bruger vores muskler. Bente Klarlund argumenterer med videnskaben som basis for at vi er fysisk aktive gennem hele livet. "Sundhed er ikke alt. Men uden sundhed er alt intet", står der i de sidste linjer i kapitlet.
"Sanheden om sundhed" er en velskrevet, pædagogisk opbygget guide til den, der vil vide mere og ændre livsstil, eller få bekræftet, at den er i orden, livsstilen. En anelser kedelig sine steder, jeg kunne også godt savne billeder af nogle aktive mennesker. Bogen kan klart anbefales som en stringent og soleklar selvhjælpsbog, der i et nærmest anti-Chris MacDonald sprog præsenterer viden og gode tips.

Bente Klarlund Pedersen: Sandheden om sundhed. 224 sider. 250 kroner. Politikens Forlag. Udkommet 6. september.

Billeder

Om bloggen