Eliteløber vs. motionist

Tor Rønnows billede

Hvad er det, der gør, at der bare er nogle, der bare løber forbandet hurtigt... og at vi andre i sammenligning ligner strandede hvaler på en varm sandstrand, klumpetunge og ubehjælpesomme ? Hvad er det, de gør og kan, de løbere der, som med deres irriterende elegante og fugleflyvsk-agtige lette skridt oser sig igennem ethvert et løbsfelt og ethvert et løb. Er svaret bare det korte ”talent” (/genetik/tynde lægge) eller er der mere til det end dét ?

Jeg vil ikke stille mig an og påstå, at vi får et eentydigt svar i nærværende artikel, men ikke desto mindre vil jeg forsøge at belyse og angribe problematikken: eliteløber versus motionist ! I den anledning har jeg haft fornøjelsen af at tale med en af Danmarks bedste løbere... og en af de dårligste. Opsummeret kan svarene på en række relevante spørgsmål læses i skemaet nedenfor.

Specifikationer: Eliteløber versus motionist

Vægt, BMI og fysisk konstitution

En lang række ting springer i øjnene, især de fysiske data samt håndteringen og omfang af træningsmængde. Det står jo umiddelbart klart, at den fysiske sammenligning mellem eliteløber Jeppe Farsøht og undertegnede nærmest er analog til mus og elefant. Alene vægtmæssigt ligger Jeppe med en BMI på 18.9, mens Tor har 24.1, førstnævnte værende i spektret ”undervægtig” og sidstnævnte på grænsen til overvægtig, dog i normalområdet. Det er nok indlysende for enhver, at alene dette (vægten) i høj grad differentierer hhv. Jeppe og Tors muligheder/potentiale for at kunne løbe hurtigt. Det er ifølge Thomas Nolan Hansen (Cand. Scient i idræt og tidl. landsholdstræner for langdistanceløberne) et faktum, at eliteløbere generelt har meget lave BMI-værdier.


Jeppe Farsøht i fuld koncentration

Påfaldende er også forskellen i højde. Især under varme forhold har en lavere løber en fordel ift. en højere, nemlig af den simple grund, at den lavere løbers relativt større overfladeareal faciliterer en relativt større varmeflux – den lavere løber kommer nemmere af med varmen og sparer derved energi. Der findes selvfølgeligt motionister med præcis samme højde som Jeppe (men nok mere sjældent eliteløbere på højde med Tor), de vil så ’falde igennem’ på nogle af de andre parametre.

Træning

Eliteløber Jeppe træner mellem 120-200 km om ugen, skildpadde-motionisten Tor kun mellem 5-25, sidstnævnte dog med den fodnote at det samlede månedssnit af km ligger på omkring 180-190 de mange marathonløb indregnet. Men fodnote eller ej, de tørre facts taler for sig selv: eliteløberen løber MANGE flere km end motionisten, og mon ikke dette er et forhold, som vi kan generalisere.

Derudover har eliteløberen en mere varieret træning, inklusive mere såkaldt kvalitetstræning hvor især nok intervaltræningen er med til at give fart. Jeppe løber desuden i klub, og bliver derved presset af andre, det gør Tor ikke. Yderligere bliver Jeppe individuelt trænet og følger en træningsplan, det gør Tor heller ikke.

Førnævnte Thomas Nolan Hansen træner pt. bl.a. medlemmerne i Club Running26, og her nævnes tre faktorer af afgørende betydning for ens succes med løb: løbeøkonomi, iltoptagelse/kondital og udholdenhed. Hertil kan vi i sammenligningen mellem eliteløberen og motionisten nok godt konkludere, at eliteløberen investerer mere i at optimere disse parametre, og dermed får eliteløberen, især i kraft af den større mændge- og kvalitetstræning, i højere grad realiseret sit løbepotentiale end motionisten. Omvendt risikerer eliteløberen måske flere perioder med skader – grundet den større belastning på kroppen.

Målet med at løbe

Omend svarene i skemaet måske ikke ved første øjekast synes at indikere en særlig forskel i motivationen/ begrundelsen for at løbe, så skal man nok ikke lade sig snyde af, at den helt store forskel ligger i dette: eliteløberen vil vinde ! Motionisten vil som nok også gerne forbedre sig, men min tese er, at denne parameter vægtes mange gange højere af Jeppe, eliteløberen, og at det netop er denne vægtning, der er den reelle forklaring på nogle af de ovenstående forhold og forskelle, f.eks. træningsmængden.


Supermotionist Mogens Pedersen (100 km/uge, marathon typisk 3.25, alm. motionist Tor Rønnow (15 km/uge, marathontider typisk 4.45)

Hvad kan motionisten gøre og lære ?

Skal vi konkludere bare en smule på ovenstående, så kunne det være, at motionisten kan tage ved lære af eliteløberen på især følgende områder:

1) Forøg træningsmængde og kvaliteten heraf
2) Følg et individuelt udviklet træningsprogram
3) Nedsæt vægt/BMI

Kort sagt kan man sige, at vi måske har bekræftet to almindeligt kendte mundheld: Du er, hvad du spiser... og du får, hvad du træner til !

Når disse ting er sagt, så er det allervigste selvfølgelig, at kost- og træningsplaner lægges og justeres i overensstemmelse med de mål, man har for sit løberi. Well... jeg håber, ovennævnte evt. kan bidrage til inspiration for planlægningen af 2010 – tak til Jeppe Farsøht for medvirken og interessante svar.

Med venlig hilsen,
Tor Rønnow

#1

Eriks billede

Hej Tor
Tak for gode klummer.
Umiddelbart er der jo stor forskel på dig og Jeppe. Jeg vil alligevel mene, at forskellen kunne være meget mindre med en ganske lille ekstra indsats fra motionistens side (dig/andre). Din opdelingen i træning og deltagelse i løb er lidt kunstig. Kroppen mærker jo ikke forskel på, om du træner eller løber et marathon. Dine ugentlige km. er ikke meget færre end Jeppes. Det handler nok mere om kvaliteten af dem. Med en smule hastighedstræning (intervaller) ville du og andre kunne opnår langt større hastigheder og dermed komme tættere på eliteløberen. Min pointe er, at det er den sidste marginale indsats, som gør forskellen mellem motionisten og eliteløberen. Du er selv inde på det til sidst i klummen.

Dermed ikke sagt at man nødvendigvis skal træne hastighed osv. Det handler jo blot om at finde et niveau, som passer til ens temprement, men med en smule mere fokus kan man faktisk nå ganske langt.

Om bloggen

Tor Rønnows billede
Megaløber Tor Rønnow, medforfatter til "ELSK AT LØBE", deler her ud af sine oplevelser med løb i hele verden. Læs mere og se billeder fra alverdens marathonløb på www.temperance.dk

Andre bloggere

5 blogeksempler

  • Lars Skjoldbys billede
    Velkommen til min blog: Løb med Lars. Her vil jeg fra tid til anden dele ud af mine løbeoplevelser, inspirere dig med tips til hvordan jeg forbedre mit løb, overvejelser i forbindelse med træning og...
  • Mielazs billede
    Fra kageform til marathon under 3 timer på 11 mdr.
  • Anne Mettes billede
    For 2 år siden kunne jeg ikke løbe 2 km uden at holde flere gåpauser. Jeg tog en beslutning og er i fuld gang med at forbedre mig som løber. Det vil jeg forsøge at skrive lidt om på min blog. Vejen...
  • Anja Marie Hansens billede
    Fra at syntes løb er for de mennesker som er super seje, sunde og fit...til at løb også er for mig!
  • Sebastian Percy-Smiths billede
    Arrangør af Rio Maraton

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14607:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om HOVR Machina

Bliv medlem af løberne.dk