Giver Facebookbegivenheder flere løbsdeltagere?

Jakob Lind Tolborgs billede

Jeg har i et stykke tid postuleret, at Facebookbegivenheder måske er det største uforløste potentiale i dansk breddeidræt. Det er baseret på mine egne erfaringer med Facebookbegivenheder gennem mange år, og det faktum at meget få idrætsforeninger bruger dem. Derudover er det farvet af mine visioner om at gøre foreningslivet meget mere synlig på sociale medier.

Margueritløbet giver svaret

Politikens Margueritløbet dukkede for nylig op som en særdeles interessant case til at analysere effekten af Facebookbegivenheder. Den 24. september afviklede løbeklubber over hele landet hver deres udgave af Margueritløbet, og markedsføringen af de 32 løb var lagt i hænderne på de lokale klubber.

 

Nogle brugte Facebookbegivenheder, og andre gjorde ikke.

  • Giver øget synlighed af en Facebookbegivenhed også flere tilmeldinger?

  • Giver flere personer på en Facebookbegivenhed også flere tilmeldinger?

Analysens resultater

Ja, de to begivenheder med størst rækkevidde (22.000 hhv. 11.300 personer) og flest deltagere (331 hhv. 176) fik også flest tilmeldinger til løbet (223 hhv. 192).

 

Ja, seks begivenheden med sammenlignelige rækkevidder (5.300 - 8.000 personer) og antal personer (58 - 91) fik i gennemsnit 51% flere deltagere end alle dem uden en Facebookbegivenhed.

 

Et enkelt løb skiller sig markant ud fra trenden, og jeg har tilladt mig at se helt bort fra det i analysen. Politikens Facebookside var medvært på denne Facebookbegivenhed og ingen af de andre. Dermed er begivenheden blevet vist til et uforholdsmæssigt stort antal mennesker udenfor målgruppen.

Synlighed.png

Antal deltagere.png

Hvorfor er de to grafer så ens?

Jo, det er de, fordi antal personer på en begivenheden er stærkt forbundet med begivenhedens rækkevidde. Hvis der er få personer, der har trykket Deltager eller Interesseret på en begivenhed, kan Facebook heller ikke vise den til ret mange mennesker.

 

Rækkevidde.png

Hvad kan andre løbsarrangører lære af Margueritløbet?

Hvis man vil sælge startnumre til et motionsløb, kommer man ikke uden om en Facebookbegivenhed. Men det er ikke selve begivenheden, der er vigtig. Det er personerne på Facebookbegivenheden, der tæller. Det er dem, der gør løbet synligt overfor flere potentielle deltagere.

 

Alle regler og tricks gælder for at få folk ind på en Facebookbegivenhed. Hvad kan du lokke med? Hvor kan du sætte lokkemaden ud? Hvor er jeres potentielle deltagere? Eller hvor kommer de forbi? De spørgsmål må være helt centrale i marketingstrategien for ethvert motionsløb. Det uderstreges yderligere af, at de to løb med flest deltagere som de eneste havde linket fra tilmeldingssiden udenfor Facebook og tilbage til deres Facebookbegivenhed.

Har du brug for mere inspiration?

Jeg hjælper foreningslivet med sociale medier. Lad os gøre jeres motionsløb synlig for flere potentielle deltagere. Hvis I har et godt produkt, vil det efter alt at dømme også resultere i flere deltagere. Hvad er jeres ambitioner?
http://foreningsfif.dk/classes/Facebookbegivenheder

 

Er I kun interesseret i flere deltagere til jeres løb, eller vil I også gerne være flere medlemmer i løbeklubben?

http://foreningsfif.dk/classes/kursus-facebook-for-foreninger-1

 

Om bloggen

Jakob Lind Tolborgs billede
Nuværende mission: Motivere idrætsforeninger til bedre brug af sociale medier (2016-). Tidligere mission: Motivere løbere ved brug af sociale medier (2008-2015)

Andre bloggere

5 blogeksempler

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12978:

Kitt Kroghs billede
Løber mod klub 100 halvmarathon

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen