Spis mere D-vitamin

Martin Bork, Admins billede

'Vi skal have fem gange så meget D-vitamin som vi hidtil har antaget'

Det siger den amerikanske ernæringsekspert, Andrew Weil, som er grundlægger af og direktør for Arizona Center for Integreret Medicin. Han anbefaler nu fem gange så meget D-vitamin, som han selv og kolleger anbefalede for blot fem år siden

Man har længe vidst, at D-vitamin var vigtigt for at styrke knoglerne, men nu hævder Andrew Weil, at D-vitamin har en langt større virkning, end man tidligere har været klar over.

Sol, æg og fede fisk
- D-vitamin er fantastisk vigtigt for vores helbred, siger Andrew Weil, som nu anbefaler et dagligt indtag på 2.000 internationale enheder (ie). I 2005 lød anbefalingen på 400 ie.

D-vitamin findes i store mængder i æg, fede fisk som sardiner, makrel, sild, ål, laks, hellefisk og i fede mælkeprodukter (ost, smør, mælk) og olier.

Men D-vitamen dannes også i kroppen af påvirkning fra sollys. Derfor mangler mange, især ældre mennesker, D-vitamin om vinteren på de nordlige breddegrader. Han anbefaler 10-15 minutters sol dagligt, hvis det er muligt. Jo ældre vi bliver, jo sværere har huden ved at optage D-vitamin, så det er især vigtigt for ældre at supplere kosten med D-vitamin tilskud.

Bag anbefalingerne ligger blandt andet undersøgelser, der har påvist, at dødsfald blandt ældre ofte hænger sammen med deres indhold af D-vitamin. Jo højere koncentration af D-vitamin, jo større chance for at blive ældre.

Vitamintilskud
- Nye undersøgelser har vist, at D-vitamin øger modstandskraften over for en række sygdomme som kræft, hjertesygdomme, allergier, psoriasis, sukkersyge, psykoser og luftvejssygdomme, balndt andet forkølelse og influenza, forklarer Andrew Weil til bladet Huffington Post.

Han anbefaler, at indtaget af D-vitamin øges dramatisk til 2.000 ie.

Ifølge Andrew Weil er det svært at nå op på så stort et indtag af D-vitamin alene gennem kosten. Han anbefaler derfor vitamintilskud.

- Der er ingen grund til at være nervøs for et for stort indtag. På gode sommerdage med stærk sol kan kroppen optage, hvad der svarer til 10.000-20.000 ie i timen uden at tage skade. Overskuddet udskilles automatisk.

Artikel fra eb.dk.

Om bloggen

Martin Bork, Admins billede
Pressemeddelelser og information.

Andre bloggere

5 blogeksempler

  • pixis billede
    Hvad laver en motionsløber når hun IKKE lige løber ??? det og meget andet vil du kunne læse om her på bloggen, som først og fremmest bliver min personlige træningsdagbog. Jeg skal efter længere tids...
  • Vanposts billede
    Det handler, sjovt nok, om løb, liv og "legetøj".
  • Ann-Dortes billede
    Jeg har fornøjelsen af at teste løbesko :) Så min blog vil primært handle om udstyr og selvfølgelig mine oplevelser med min træning
  • Peter Bertrams billede
    På denne blog vil jeg give en status en gang om måneden ca. om min vej mod det endelige mål. At være i stand til at løbe et bjergmarathon (Kaisermarathon) til efteråret 2013. Hvor er jeg henne i min...
  • Buus08s billede
    Stort og småt om løbetræning og motionsløb

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14743:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Nordic Adventure Film Festival her

Bliv medlem af løberne.dk