Motionsløb er god reklame

Martin Bork, Admins billede

Det er blevet uhyre populært, at passe godt på sig selv. Det vil sige, at vi som folk er mere bevidste om kost og motion, end nogensinde før. Og specielt motionsløb tiltrækker rigtig mange deltagere, og dermed udgør motionsløb – i højere grad end nogensinde – en unik reklamemulighed.

Motionsløb regnes med i marketingudgifterne

DHL stafetten er nok det bedste eksempel på, hvor stærkt et brand man kan opbygge i forbindelse med et motionsløb. Det hedder slet og ret ”DHL” stafetten, og det er transport og logistik giganten DHL, som er bagmændene bag det populære motionsløb, helt sikkert rigtig godt tilfredse med.

Sidste år var der i Danmark mere end 200.000 deltagere/løbere i DHL stafetten, som er blevet til verdens største motionsløb. Det må siges at være et flot tal, da det jo svarer til, at ca. 4 % af den samlede danske befolkning deltager i løbet – og derudover skal man måske regne med, at det er i omegnen af 1 million, der har fået tilbuddet, men takket nej.

Så uanset hvordan man anskuer det, så har DHL formået at plante sig i hukommelsen hos langt de fleste af os – også selvom du måske ikke ved, hvad DHL er eller hvad de laver, men det er lige meget. De har cementeret sig i din hukommelse, og du vil uden tvivl kunne udpege deres logo. Dermed har DHL skabt et brand via et motionsløb, der er nærmest uvurderligt for deres forretning, og som andre firmaer kun kan håbe på at opnå. Medmindre man hedder Coca Cola, Apple eller McDonald’s, selvfølgelig.

Og fordi DHL stafettens deltagere ofte er arbejdspladser, der har hver deres individuelle løbehold, giver det også rigtig god mening for disse firmaer, at reklamere til løbet. Og mange medregner endda DHL-stafetten i marketingbudgettet, da de vil sikre sig skilte, bannere, beach-flag, merchandise og reklameartikler for at skabe mest mulig opmærksomhed om deres forretning.

Vi har talt med firmaet Skiltex, der laver skilte og reklameartikler, og her oplever man år efter år, en stadig større efterspørgsel på skilte og bannere som følge af virksomhedernes deltagelse i DHL-stafetten.

Positive associationer = Stærke signaler

Når et firma vælger at deltage ved et motionsløb, er det ikke nødvendigvis fordi de bare gerne vil ud og løbe en tur. I hvert fald ligger der et meget stærk branding-signal i, at man deltager ved den slags stævner. Lidt ligesom virksomheder, der støtter den årlige ”Knæk cancer” kampagne. Disse firmaer kan vælge at donere deres penge helt anonymt, men langt de fleste vælger at gøre brug af marketingværdien og lade sig nævne. Det skyldes hovedsageligt, at motion og det, at sige ”nej til kræft”, er nogle stærke signaler at sende, og det skaber nogle positive associationer hos forbrugerne.

Så hvis ikke din arbejdsplads allerede har noteret sig datoerne for det kommende års DHL-stafetter, kan du måske overbevise din chef om, at den værdi, det kan skabe for jer som virksomhed, er (eller i hvert fald kan være) helt og ganske uvurderlig.

Om bloggen

Martin Bork, Admins billede
Pressemeddelelser og information.

Andre bloggere

5 blogeksempler

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12586:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen