Lad viljen vise vejen

Martin Bork, Admins billede

Det første, og helt sikkert også det vigtigste, skridt på vej mod en tilværelse som aktiv motionsløber, er viljen til at ville være netop dét.


Man hører ofte elitesoldater, der beretter om deres militære træning og som påpeger, at 90% af vejen handler om ren rå viljestyrke. Så længe du har viljen, kan kroppen overkomme større opgaver og udfordringer, end man umiddelbart skulle tro.

Det er dog vigtigt at understrege, at dette ikke er en opfordring til, at du skal overhøre eller ignorere kroppens signaler, bare fordi du rigtig gerne vil løbe et maraton, men kun har løbetræning i forbindelse med, at du løber efter bussen om morgenen.

Selvfølgelig er det vigtigt med gradvist øget træning. Både så du undgår, eller i hvert fald mindsker risikoen for skader, men også for at give dig selv nogle regulære succesoplevelser.
Når vi opnår og indfrier et mål vi har sat os, udskilles der endorfiner i hjernen, der bidrager til en øget følelse af glæde og velvære – og denne følelse er en vanvittig motivationsfaktor i forhold til at fortsætte og sætte sig nye mål.

Men selvom din vilje er stærk, er det ikke sikkert du giver dig selv de bedste betingelser for at komme i topform. Usund kost, uregelmæssig og utilstrækkelig søvn og ikke mindst rygning, er alle faktorer, der hæmmer os fysisk og dermed gør det sværere at nå vores respektive målsætninger.

Rygestop i røg og damp – bare uden røg

Rygning er temmelig sikkert den værste synder, da tobaksrøg nedsætter lunge- og hjertekapaciteten og dermed hæmmer kroppens evne til at optage ilt i blodet. Hvis ikke du kan undvære din nikotin, eller måske har svært ved at bryde med vanen, kan en e-cigaret være et skridt på vejen til en røgfri tilværelse.

E-cigaretter fungerer i praksis ligesom almindelige cigaretter, men indeholder ikke alle de skadelige stoffer som vi kender fra konventionel tobaksrøg. Dermed kan du bevare følelsen af at ryge, men uden at suge benzen, tjære og andre skadelige stoffer ned i lungerne.

<h2>Godnat og sov godt
En god nattesøvn er også essentiel – ikke bare i henhold til din træning, men også din hverdag i al almindelighed. De fleste af os sover ganske enkelt for lidt og/eller for dårligt, og det dræner os for energi. Hvis du ikke føler, at du sover ordentligt om natten, så fortvivl ikke – Det kan du lære!

Du bliver hvad du spiser

Det er ikke nogen nyhed, at vores kost påvirker vores helbred. Derfor er det vigtigt med en sund og varieret kost, der giver kroppen den næring, den har brug for. Især når vi træner, har vi brug for ordentlige ”byggesten” til at regenerere, og her er kosten altså alfa og omega.

En sund kost kommer først og fremmest dig selv til gode, og kan ændre din arvemasse og dermed nedsætte risikoen for sygdomme som f.eks. kræft og fedme.

Om bloggen

Martin Bork, Admins billede
Pressemeddelelser og information.

Andre bloggere

5 blogeksempler

  • priyankas billede
    jeg vil her på bloggen skrive om mine oplevelser med løb. Jeg startede mandag den 4-10-2010 med min første træningsdag, jeg løber efter iforms program.
  • Mads Merrilds billede
    Så er der kommet gang i benene igen og det går for fuld damp, jeg regner med at skulle løbe Korup ½ marathon d1/4 2012 og måske Vejle Ådal igen i år
  • PS
    PSs billede
    Jeg har brugt alt for meget tid de sidste uger på at læse andres løbeblogs… Og nu er det så pay back time! Læs ... eller lad være :).
  • kkartdecos billede
    Jeg vil skrive lidt om mine forberedelser frem til mit livs 2 Maraton i Hamborg 22. Maj 2011
  • Sannes billede
    Mon nogen har gode råd til følgende. Mine "læger" har stillet diagnosen betændt achillessene, men ingen af de øvelser som anbefales hjælper. Jeg har i en periode haft en smule ondt ved løb over 6-7...

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14332:

Niels Ginges billede
Jeg er årgang 1968, og har løbet siden sommeren 2016. Jeg har (oktober 2019) løbet en del småløb og...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk