Løb dig til bedre tænder

Martin Bork, Admins billede

Du ved godt, at motion og en aktiv livsstil, er med til at forebygge en lang række sundhedsproblemer.
Det øger blodcirkulationen og hjælper os til et bedre og sundere legeme.
- Men vidste du også, at motion kan være med til at forebygge paradentose?

Når vi dyrker motion, styrkes immunforsvaret og dermed kroppens evne til at bekæmpe og forebygge paradentose. Forskning har vist, at personer, der dyrker regelmæssig motion, spiser sundt og overordnet set er i god fysisk form, har op mod 40% mindre risiko for at få paradentose.

Hvad er paradentose?
For at blive klogere på paradentose, har vi været i dialog med Tandlægerne Brønshøj Torv, som fortæller, at paradentose er en betændelsestilstand i tandkødet, der langsomt nedbryder den underliggende knogle, der holder tanden på plads. Dermed vil paradentose i sidste instans føre til løse tænder og tandtab.

Tandlægens tjekliste – Sådan spottes paradentose i tide

Paradentose rammer cirka halvdelen af befolkningen, og er dermed en af de mest almindelige tandsygdomme, vi kender. Og selvom motion hjælper med at forebygge, er der alligevel et par symptomer, du skal være opmærksom på:

·         Dårlig ånde

·         Blødende tandkød ved tandbørstning

·         Smerter i tandkødet

Dette er de mest almindelige forvarsler på tilstanden, og hvis du oplever en eller flere af disse, bør du konsultere din tandlæge med henblik på en nærmere undersøgelse.

”Du bliver hvad du spiser”

Som løber bliver man bombarderet med gode råd om kosttilskud og energidrikke, der skal sikre det optimale udbytte af din træning. Og langt hen ad vejen er det helt fint, så længe du udviser mådehold og sørger for, at disse tilskud ikke tager over for en almindelig sund og varieret kost.

Meget af den energi, der er i energidrikke, stammer fra sukker og derfor er det vigtigt med en god mundhygiejne og regelmæssig tandbørstning, da motion alene, ikke er nok til at komme paradentose til livs.

Et godt råd i forbindelse med brugen af energi- og sukkerholdige drikke, er ikke at børste tænder lige umiddelbart efter indtagelse. Det kan måske lyde underligt, men tandlægen påpeger, at sukkeret er med til at blødgøre emaljen, og dermed kan tandbørstning lige efter indtagelse faktisk risikere, at gøre mere skade end gavn.

Derfor er anbefalingerne fra tandlægerne som følger:

·         Vent lidt med at børste tænder, hvis du har drukket syre- eller sukkerholdige drikke

·         Skyl munden med alm. postevand inden tandbørstning

Tag et stykke sukkerfrit tyggegummi, da det hjælper med at genoprette syrebalancen i munden

Om bloggen

Martin Bork, Admins billede
Pressemeddelelser og information.

Andre bloggere

5 blogeksempler

  • Bodils billede
    Drømmen er at løbe et marathon.
  • Jørgen Meier Sørensens billede
    En stor oplevelse med Stockholm maraton den 28.5. Vi var 10 (mandlige) løbere fra Morud (ved Odense) og alle kom fint igennem. Det har sin charme, at vi kommer flere af sted - nogle at dele løb og...
  • Sandra Flindt Jørgensens billede
    Kom og besøg min blog! Skriver trænings- og hverdagsindlæg! http://sandraflindt.bloggersdelight.dk/ Hav en god dag!
  • MM
    MMs billede
    Jeg er en pige på 17 år, der egentlig startede med at løbe tilbage i 2007/2008 efter jeg havde deltaget i DHL-stafetten i 2007... Dengang løb jeg 5KM på 37.42, og jeg var pinligt berørt (selvom jeg...
  • Thomass billede
    Her kan du følge mine løbeture som håndboldspiller. Jeg vil gå i dybden med mine løbeprogrammer og hvordan de passer ind i hverdagen med håndboldtræning og styrketræning.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14782:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Nordic Adventure Film Festival her

Bliv medlem af løberne.dk