Kom godt igennem vintertræningen

Martin Bork, Admins billede

Vinteren er over os. I hvert fald vintertiden, og det er for mange ensbetydende med nedsat energi og begyndende vinterdepressioner. Men med den rette kost og motion, kan du holde dit humør højt gennem de mørke måneder. Det kræver bare lidt vilje, og måske et lille pift.

Vinterdepression – kort fortalt

En af de primære årsager til, at vi oplever vinterdepressioner, skyldes et underskud af sollys, der som bekendt er fyldt med vidunderlig D-vitamin, som udover at være godt for kroppen, også er med til at løfte humøret. Så i bund og grund handler det meste vedr. vinterdepressioner simpelthen om, at solen skinner mindre.

Vi kan ikke – hvor end vi gerne vil det – få solen til at skinne mere, men ved at dyrke rigeligt med motion og sørge for at få en god, sund og varieret kost i de mørke måneder, kan du holde vinterdepressionen på behørig afstand.

Motion er Alfa og Omega

Motionsløb er en glimrende måde, at holde sig i form gennem vinterhalvåret, da det dels er dejligt at få rørt sig, men også fordi det giver masser af frisk luft, hvilket er med til – hvor hippieagtigt det end lyder – er med til at rense ud i kroppen. Desværre kan det være lidt en udfordring, at få glæde af den friske luft om vinteren, da mange af os har for vane at døje med stoppet næse. Det kan en simpel næsespray dog hjælpe med.

Der forskellige typer af næsespray, og gennem de senere år, har store mærker som bl.a. Otrivin, mødt konkurrence fra mindre næsesprays, der primært består af saltvand. Om du vælger Otrivin eller en anden konventionel næsespray, skal du dog kun bruge den, når du har behov for det, da det er et medikament. Næsesprays der udelukkende består af saltvand, er et naturligt middel, og her er ingen restriktioner. Dog skal man altid følge indlægsseddelen uanset om man vælger den ene eller anden næsespray. Og grunden til, at Otrivin er foretrukket af mange, skyldes i høj grad, at det er lidt mere effektivt end f.eks. saltvandspray.

Du bliver hvad du spiser

I vinterperioden har vi danskere for vane, at fylde os med sovs, kartofler, stege og rødkål. God gammeldags fed og tung mad. Og nej, selvfølgelig skal du ikke skifte julemiddagen ud med speltkiks og chiafrø, men de fleste af os får f.eks. ikke nok frugt og grønt om vinteren, og det bør du sørge for at få. Det vi spiser, er jo det, som skal agere brændstof for kroppen. Så hvis du ikke får rigeligt med vitaminer, bliver det meget sværere, at finde energien til at gennemføre en løbetur. Næsespray eller ej.

Kom i form til foråret

Mange – specielt kvinder – får ofte lidt stress frem mod foråret, og det er også her, at fitnesscentrene bugner. Men ved at holde motionen ved lige (eller starte med det) i vinterhalvåret, står du meget stærkere – i mere end én forstand – når foråret igen kommer til Danmark.  Så ved at holde fast i dine gode vaner, har du alt at vinde, og intet at tabe.

Om bloggen

Martin Bork, Admins billede
Pressemeddelelser og information.

Andre bloggere

5 blogeksempler

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12836:

Thomas Jensens billede
Jeg løber 20-70 Km om ugen på motionsplan. Primært for at være i god form. Men kan også lide at...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen