Anmeldelse: Født til løb

Martin Bork, Admins billede

Anmeldelse af Michael Winding

Amerikanske Christopher McDougalls bestseller Born to Run har i de sidste år sat dybe sprækker i det gældende paradigme for løbesko med sit budskab om, at den moderne tyksålede løbesko gør mere skade end gavn. Bogen har givet løbeskoindustrien grå hår i hovedet, og den er blevet barfods- og minimalistskoløbernes bibel. Og nu er den så kommet på dansk, hvor den, fint oversat af Jacob Giese, er kommet til hedde Født til løb!

Født til løb er som bog lidt af et kludetæppe, vævet sammen af farverige løbeanekdoter, populærvidenskabelige fremstillinger og filosofiske betragtninger om løb og livet i det hele taget. Alt sammen fermt flettet ind i bogens to hovedhistorier, som dels er skildringen af Christopher McDougalls forsøg på at komme tæt på den sky mexicanske indianerstamme tarahumaraerne, hvis medlemmer skadesfrit kan løbe monsterdistancer i tynde sandaler, dels er skildringen af bestræbelserne på at stable et vanvittigt 80 km løb på benene i Mexicos allermest uvejsomme bjerge, hvor tarahumaraerne kan dyste med USA's bedste ultraløbere.

Dette løb har alle odds imod sig, og om det bliver til noget, skal ikke røbes her … Men det kan godt røbes, at bogen rummer et fascinerende persongalleri (som jo altså er virkelige personer), der bl.a. omfatter den nyligt afdøde mystiske og munkeagtige Caballo Blanco, ultraløbssuperstjernen Scott Jurek, den evigt talende barfodsløber Barefoot Ted (i den danske oversættelse: Ted Barfod), de ultraløbende festaber Jenn og Billy, løbetrænerlegenden Joe Vigil, evolutionsbiologen Daniel Liebermann og så selvfølgelig tarahumaraerne, som lever lykkelige, løbende og fri for den moderne civilisations svøber - i hvert fald hvis man skal tro bogen… (og det skal man muligvis ikke på dette enkelte punkt – bogen nævner fx ikke stammens uhyggeligt lave middellevealder.)

Bogen giver os også historien om den moderne løbeskos udvikling med flashback til Nike-grundlæggeren Bill Bowermans kælder, hvor den tykke sål blev udviklet ved hjælp af et vaffeljern. Og vi tages med på løbende udholdenhedsjagt efter Kuduer i Kalahariørkenen, hvilket på overbevisende vis er med til at underbygge bogens budskab om, at mennesket er født til løb.

Alt dette er med Christopher McDougalls blændende pen blevet til en højest læseværdig og stærkt underholdende og kalejdoskopisk bog, som på en gang holder læseren på tæerne og fremme i skoene. Man har bare lyst til at spurte gennem hele denne bog, som virkelig VIL én noget og som virkelig GØR noget ved én: Det bliver aldrig det samme at købe løbesko efter denne bog… Født til løb er en født klassiker, som kan anbefales på det allervarmeste!

Bogen kan købes her...

#1

Gert Friiss billede

Jeg synes det er en god og inspirerende bog. Nogle gode beskrivelser af hardcore løb under svære betingelser. Jeg google de forskellige løbere der er nævnt i bogen og beretningerne blev mere levende når løbernes hjemmesider,fotos osv suplerede.

Om bloggen

Martin Bork, Admins billede
Pressemeddelelser og information.