Mål: 100 halvmaraton i 2017

T von Griffens billede

Baggrund

Jeg startede på et begynderhold i Januar i 2015, og har løbet 3-4 gange om ugen lige siden. Jeg har helt bevidst valgt ikke at sætte mig for store mål - fx. maraton om et år - men har valgt at have tålmodighed, og give min krop tid til at vænne sig til løb. Jeg løb således mit første halvmaraton efter halvandet år, og har ingen planer om at løbe hel maraton lige foreløbig.

Derimod har jeg fået en skør idé; jeg vil løbe 100 halvmaraton i 2017! Jamen, er det ikke et lidt for stort mål, efter kun at have løbet i halvandet år? Måske. Måske ikke.

Målet

Det er jo et mål jeg har valgt meget nøje. Jeg har de sidste 8-9 måneder løbet mindst 35 km om ugen, og har flere gange været over 60 km. 100 halvmaraton på et år kræver at jeg løber omkring to om ugen. To halvmaraton er 42 km, så kilometermæssigt er det ikke den store forskel i forhold til hvad jeg løber nu. Og det er en vigtig pointe! Det lyder vildt med to halvmaraton om ugen, men værre er det heller ikke. Der er mange motionister der løber 42 km om ugen - jeg skal bare løbe dem på nogle færre ture.

Forberedelserne

Men det er klart, man kan ikke bare gå fra at løbe 4x10 km til at løbe 2x20 km fra den ene dag til den anden. Jeg har arbejdet hen imod at løbe halvmaraton de sidste 9 måneder, og før det brugte jeg 9 måneder på at gå fra 0 til 10 km. Da jeg løb mit første halvmaraton følte jeg mig virkelig klar! Selvom jeg havde døjet med noget sygdom, og ikke havde fået helt så mange rigtig lange ture som jeg gerne ville have haft, så havde jeg da løbet over 21 km fire gange før mit første løb, og jeg havde løbet over 15 km ... mange, mange gange.

Min form

Min form, her i juni 2016, er sådan, at jeg næsten kan løbe et halvmaraton om ugen - vel at mærke uden at være mærket af det! Min krop er så tilpas vant til at løbe, og den restituerer så hurtigt, at jeg er klar til almindelig træning to dage efter et løb. Det næste halve år skal gå med at lære kroppen at løbe to halvmaraton om ugen, og strategien er at ændre den træning jeg allerede laver, som består af intervaltræning og 2-3 mellemlange ture, til nogle flere lange ture og færre mellemlange - uden at komme over 50-60 km om ugen. Det er vigtigt for mig! Hvis jeg i mine forberedelser har tålmodighed til at bygge formen så langsomt op, at jeg til januar kan løbe to halvmaraton om ugen, men heller ikke meget mere end det, så er det fint.

Tre gange om ugen

For jeg ved, at når jeg går igang, vil jeg før eller siden rende ind i sygdom og måske - men forhåbentlig ikke - skader, som vil betyde, at jeg ikke får løbet to gange om ugen. Der kommer nok også nogle ferier og fødselsdage osv. i vejen, så jeg ikke kan få løbet. Det skal indhentes på et tidspunkt, hvilket betyder, at der skal løbes tre gange om ugen. Og det tror jeg ikke er noget problem, specielt når vi kommer lidt hen på året. Min forventning er, at min form vil blive bedre og bedre jo længere jeg når frem - selvom der er selvfølgelig også den risiko, at jeg begynder at blive slidt. Jeg satser dog på at jeg kan komme til at løbe to løb om ugen så ofte som muligt, fordi tre gange om ugen alt andet lige vil slide mere på kroppen, men jeg er overbevist om at der bliver nogle uger hvor der skal indhentes noget, og det tror jeg ikke er et problem.

Hvordan disse 100 halvmaraton skal afvikles vil jeg komme ind på i mit næste blogindlæg.

Om bloggen

T von Griffens billede
Her på bloggen kan du læse om forberedelserne og mit projekt med at løbe 100 halvmaraton i 2017.

Andre bloggere

5 blogeksempler

  • Stefan Stamms billede
    Nu skal jeg i bedre form og på samme tid vil jeg vinde nogle væddemål :) det kan jo ende med at betale sig at løbe :)
  • henrietteks billede
    på min blog vil jeg nok primært skrive om løb eller de mål jeg har sat mig eks, kvinde tri her til Juli 2011 og mit halvmarathon både her i maj og septmeber i Odense-om jeg når det:) så det bliver...
  • Ole Stougaards billede
    Blogger om træning og løbeteknik - især Poserunning
  • Løbemusens billede
    Følg mig på: www.lobemusen.wordpress.com
  • Thomass billede
    Her kan du følge mine løbeture som håndboldspiller. Jeg vil gå i dybden med mine løbeprogrammer og hvordan de passer ind i hverdagen med håndboldtræning og styrketræning.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14122:

linda Hrys billede
er kasserer i løbeklub

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019