Vinterløb

De fleste oplever nok vinteren som en problematisk tid at komme igennem som løber. Luften er kold, det blæser, regner eller sner. Vejene er glatte eller sjappede og det er mørkt hele fritiden. Hvordan bevarer man motivationen og hvordan bør man træne hele vinteren?

Svarene er individuelle, men generelt kan det anbefales at vinteren bliver brugt til at vedligeholde eller opbygge en grundform. Hvis du ikke har motivationen til det, så drop intervaltræningen, tempoturene og de meget trættende træningsture. Nøjes f.eks. med at løbe 5-10 km. f.eks. tre gange om ugen i et behageligt tempo - og vær tilfreds med det. Det er bedre at gennemføre en kort træning end at have urealistiske forventninger til sin træning. Det vigtigste er, at man vedligeholder den styrke muskler, sener, led og knogler har fået gennem sommerens intensive træning. Så vil du opleve at kunne starte på et højt niveau, når forårets og sommerens træning skal forberedes.

Prøv at lægge træningen på helt faste dage, så der ikke bliver en undskyldning for at blive hjemme. Gør det til en rutine, så du ikke skal overbevise dig selv om at du skal af sted hver gang. Overvej slet ikke spørgsmålet. Klæd dig på og kom af sted. Når først du er ude, går det lettere, og du vil ikke fortryde, når du kommer hjem - det vil du, hvis du ikke kommer af sted. Giv dig selv en belønning, når du har gennemført træningen. En varm kop kakao, et stykke chokolade, en ekstra god smoothie eller rødvin til middagen skader ikke efter en god løbetur i kulden.

Det kan øge motivationen at deltage i nogle af de mange motionsløbsarrangementer, rundt om i landet i løbet af vinteren. Vælg en distance svarende til din træning, men gennemfør den i et højere tempo. Et løb om måneden vil give dig noget at se frem til og fastholde dig i træningen.

Musik kan også drive dig frem i vinterkulden. Med din yndlingsmusik i ørene glemmer du regnen og blæsten og er hurtig hjemme igen. Det kan også være en god idé at tænke dagens rute igennem i billeder, mens du er på vej hjem fra arbejde. På den måde vil ruten virke mere overkommelig. Del eventuelt ruten op i mindre distancer og ros dig selv, når du har gennemført hver distance. Hvis du løber den samme strækning hver dag, så prøv at skifte retning af og til. Løb den skiftevis bagfra og forfra for at ruten ikke bliver triviel.

Påklædning
I den lange vintersæson skal du være fornuftigt klædt på under løbeturen. Brug flere tynde lag frem for få tykke. Inderst skal du benytte en svedtransporterende bluse, der kan sende sveden videre ud mod næste lag og holde kroppen så tør som mulig, så du ikke kommer til at fryse. Det kan godt betale sig at ofre nogle penge på en god bluse til formålet. Uden på det inderste svedtransporterende lag kan du bruge en tynd bomuldsbluse evt. med rullekrave. Den skal opsuge sveden, så den kommer væk fra kroppen. Yderst kan du bruge en tynd vind- og vandafvisende løbejakke, som kroppen kan "ånde" igennem og sveden fordampe fra bomuldsblusen. Resten af kroppen skal også dækkes godt ind, så leddene ikke nedkøles og bliver stive. Et par lange svedtransporterende tights til benene er en god mulighed.

Brug evt. et par tynde løbebukser udover. Sokkerne skal være længere og tykkere end dine sommer-løbesokker. Det er blevet muligt at få vandtætte sokker, men de er forholdsvis dyre. En tynd hue og handsker er også vigtigt, når det blæser eller er frostvejr. Brug en vandfri solcreme og læbepomade, når der er hård frost. En lille pandelampe er en god idé at løbe med på mørke strækninger og en refleksvest er et must. Husk at bilisterne ikke kan se dig, hvis du ikke har reflekser eller lys på dig. Læs om tips til vinterløb her...

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12702:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen