Væske

Et tilstrækkeligt indtag af væske er en forudsætning for optimal præstationsevne - både i forbindelse med træning og konkurrence. Vores tørstfølelse fungerer ikke særligt godt. Kroppen trænger faktisk til væske, før du føler tørst. Derfor skal du drikke, inden du føler dig tørstig. Lær dig selv nogle gode drikkevaner både før, under og efter træning.

Når du motionerer er dit behov for væske øget, fordi du kommer til at svede. Selv et mindre væsketab på 1-2% vil kunne svække din ydeevne med 10-20%. Sørg derfor altid for at få rigeligt med vand, inden du træner. Du skal ikke drikke så meget, at det begynder at skvulpe rundt i maven.

Under træning skal du drikke tit. Drik lidt ad gangen så ofte som muligt - også selv om du ikke føler dig tørstig. Af hensyn til din mave skal det, du drikker helst ikke være for koldt. Du mister let 1- 2 liter væske pr. time i form af sved under sportsaktiviteter og andet hårdt fysisk arbejde. På særligt varme dage kan du miste endnu mere.

Når du ikke drikker rigeligt væske:

  • Bliver din præstationsevne dårligere.
  • Kan det medfører nedsat blodcirkulation og lavt blodtryk.
  • Kan du få hallucinationer og hedeslag

Måling af væskebehov

Under træning/konkurrence skal dit væskeindtag så vidt muligt matche dit tab af væske via sved. Dog vil et væske-underskud på op til 1 % af din kropsvægt ikke reducere din præstationsevne mærkbart. Du kan måle dit væskebehov ved at veje dig før og efter træning eller konkurrence og registrere, hvor meget du drikker undervejs. Når du vejer dig er det vigtigt, at du har så lidt tøj på som muligt. Hvis du sveder meget, skal du tørre dig, inden du vejer dig igen efter endt træning eller konkurrence.

Din vægtændring, fratrukket 1 % af din kropsvægt, svarer til den mængde du bør drikke ekstra under træning eller konkurrence for at sikre, at din præstationsevne ikke forringes mærkbart.

Beregn dit væskebehov her...

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12842:

Louise webers billede
Løber en gang imellem 5 km, vil gerne kunne læbe 10 km

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen