Styrketræn mens du løber

Martin Bork, motionslob.dk

Løb og styrketræning hænger uløseligt sammen. Styrke i ben-, hofte- og coremuskulaturen hjælper dig til at undgå skader og øger tempoet og udholdenheden. Spørgsmålet er blot, hvordan du styrketræner hensigtsmæssigt. Nogle finder tid til at frekventere fitnesscenteret et par gange om ugen. Andre klarer det hjemme på stuegulvet. Endnu andre løber i udfordrende terræn med bakker, højt græs, sand osv.

Vi har fået en vægtvest fra Abilica til anmeldelse. Med en vægtvesten kan du nemt kombinere styrketræning og løb. Vesten kan justeres til at veje fra 1 til 10 kg. og giver dig på den måde ekstra tyngde på løbeturen. Det har den fordel, at du styrker dine muskler selv på flade, lette strækninger.

Vesten er i sig selv let. Den er forsynet med 10 lommer med små, tunge sække i. Disse små sække kan tages ud efter behov, så du kan tilpasse tyngden efter ønske. Start f.eks. med en enkelt sæk i hver side og øg herefter med et par sække mere hver 14. dag.

Vesten snøres godt til kroppen dels med en lynlås og dels med to stropper på tværs. På den måde ”dingler” den ikke, mens du løber. Du kan vælge at have den under din løbejakke eller simpelthen som det yderste lag.

Men pas på. Som med al anden træning – især styrketræning – skal du gå umådeligt langsomt frem. Du udsætter dine muskler, sener og led for et pludseligt hårdt pres, som risikerer at skade dem, hvis du går for hurtigt frem. Start med ganske korte distancer. Formår du at tilrettelægge din træning, så du undgår skader, opnår du til gengæld en markant bedre styrke, som øger din hastighed og din udholdenhed.

Vesten er lavet af et let, men kraftigt materiale, som i sig selv ikke generer dit løb. Lommerne til vægtsækkene er af blødt neopren. Den er enkel med kraftige syninger, som holder på trods af tyngden.

Brug også vesten, hvis du squater, laver armbøjninger el.lign. derhjemme. Du kan også med fordel bruge den, hvis du træner op efter en achillessenebetændelse og laver excentrisk træning på trappen. Her har du efterhånden behov for at øge tyngden, så du styrker achillessenen.

Har du behov fra ekstra styrke eller skal genoptræne efter en skade, er vesten særdeles velegnet. Men husk at gå langsomt frem.

Vesten kan f.eks. købes her:

http://www.abilicaonline.dk/salg/diverse/vaegtvest/

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12520:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen