Skinnebensbetændelse

Hvad er skinnebensbetændelse?
Skinnebensbetændelse er en overbelastning af et område på skinnebenet hvor musklerne hæfter. Der er som ved andre typiske overbelastningsskader ikke tale om normal betændelse med bakterier, men om inflammation. Det viser sig ofte som en irritation af senerne på skinnebenents indvendige side - bagsiden. Her hæfter de store lægmuskler, som er med til at bøje foden og sætte af, når man løber. Smerterne kommer ofte snigende. I starten er der blot en smule ømhed, som forsvinder ved opvarmning. Behandles skaden ikke tiltager smerterne, og de forsvinder ikke længere ved opvarmning. Ignoreres smerterne fortsat kan de mærkes ved almindelig gang. Det kan tage adskillige måneder at komme over en ignoreret skinnebensbetændelse, og det kan i værste fald føre til træthedsbrud på knoglen. Skinnebensbetændelse opstår ofte ved hyppige skift af løbeunderlag eller løbesko, men generelt ved længerevarende belastning af underbenet. Ofte opstår problemet, hvis man begynder at træne mere intensivt, specielt på hårdt underlag. Tendens til at falde indad på fødderne (over-pronation) og nedfalden svang (platfod) kan medvirke til at udløse skaden, fordi der her kommer et kraftigere træk op i underbenets muskler.

Behandling
Skinnebensbetændelse er en frygtet skade, for den betyder ofte at man må skære ned på sit løb i en længere periode – typisk 1-2 måneder. Når du første gang mærker smerterne, kan overbelastningen have stået på i længere tid. Så det er derfor meget vigtigt at tage de første tegn alvorligt. Hold pause til smerterne er væk og nedsæt din træning med ca. 50% i tiden efter. Sørg for at holde området varmt, f.eks. med varmepuder, 20 min. om dagen og lange sokker, når du løber. Sørg for god opvarmning inden du løber og udstrækning af især lægmusklen efter løb. Behandl endvidere området med ispose i 20 min. efter løb. Se beskrivelse af behandlingen her. Stødabsorberende sko eller indlæg vil nedsætte belastningen af musklerne omkring skinnebenet. Behandlingen omfatter aflastning, udspænding og langsom genoptræning. Skift evt. løbeunderlag, hvis du får det igen og igen. På længere sigt kan styrketræning af musklerne i læggen virke forebyggende på skinnebensbetændelse.Ved manglende fremgang kan man overveje at få gennemført en løbestilsanalyse, for at vurdere, om korrektion af løbestilen er nødvendig. Det kan ligeledes være nødvendigt med medicinsk behandlling i form af gigtpiller eller injektion med binyrebarkhormon.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12598:

Camillas billede
Komme i bedre form

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen