Sådan spiser du dig gennem julen

Nina Markholt, klinisk diætist og kommunikationsstuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskolen

I december måned bliver vi tilbudt æbleskiver og gløgg, småkager og juleknas her, der og alle vegne, og det er svært ikke at lade sig friste. Der er dog ingen grund til at frygte ekstra kilo på sidebenene i den søde og fede juletid, hvis du ’bare’ er bevidst om, hvor meget du spiser og samtidig husker at motionere.

Det er veldokumenteret, at fødevareemballagen er blevet markant større over de sidste 30 år og er en selvstændig faktor i fedmeudviklingen. Men de fleste af os er ikke bevidste om, hvad det er for nogle mekaniser, der afgør, hvor meget vi spiser.

Vi spiser mere, når…

En gruppe amerikanske forskere har vist, at der er en hel del faktorer, som vi er helt ubevidste om, men som har stor indflydelse på, hvor meget vi spiser. Forsøgene viste blandt andet, at vi spiser det, der er på tallerkenen – vi er opdraget med at spise op. Desuden spiser vi mere, når der er meget. Hvis vi sætter en skål med meget spaghetti ind på bordet, spiser vi mere, end hvis der er mindre spaghetti i skålen. Endvidere spiser vi ofte ’en af hver’. Hvis vi får serveret flere slags smørrebrød, spiser vi mere, end hvis der kun er én type. Når vi er så påvirkelige, er det let at forestille sig, hvor meget mere vi spiser, når vi står over for en buffet med 50 forskellige retter, end hvis der blot bliver sat en enkelt ret foran os. Forsøg viser også, at vi spiser mere, hvis der er koldt, end hvis der er varmt i et lokale. Dæmpet og intim belysning får os til at føle velbehag, hvilket betyder, at vi bliver længere og dermed spiser mere. Også musik kan få os til at spise mere eller mindre eller få os til at opholde os kortere eller mindre tid i en restaurant eller et supermarked. Fortsæt selv rækken…

Det ubevidste valg

Mange danskere er tiltagende bevidste, når det gælder valg om økologi, fedt- og sukkerindhold, farvestoffer mm. Men vi har en markant ubevidst adfærd når det gælder de mængder, vi spiser. Alligevel er vi overbeviste om, at vi selv er bevidste om vores adfærd, og at det er alle de andre, der er ubevidste.

De fleste mennesker, der er bevidste om, at de ikke ønsker at tage på i vægt eller ligefrem ønsker et vægttab, er opmærksomme på, hvad de spiser, og har ofte også fastsatte regler om, hvor meget de spiser. Men studier viser, at hvis man bruger mentale ressourcer på ikke at indtage meget kalorierige fødevarer, lader man sig lettere narre af de ubevidste påvirkninger, der fører til indtagelse af støre mængder og dermed et stort kalorieindtag. I en undersøgelse på en restaurant var nogle af gæsterne bevidste om, at ville indtage færre kalorier, hvis de undlod smør på brødet. Hvad de ikke var bevidste om, var, at de i stedet spiste meget mere brød end de deltagere, der puttede smør på brødet!

Hvad kan du selv gøre?

Hvis du gerne vil passe på vægten og forebygge overvægt, kommer her nogle råd til at regulere din egen og familiens mængder af mad og dermed kalorieindtaget.

·         Skift dine tallerkener ud med mindre tallerkener.

·         Brug små eller smalle drikkeglas.

·         Server små portioner.

·         Lav ikke for mange forskellige retter eller variationer.

·         Undgå at købe stort ind – og at have slikdepoter inden for rækkevidde.

Andre gode huskeråd:

·         Bare fordi noget er sundt, fx frugt, er det ikke gratis i kalorieregnskabet.

·         Spis magert, når det ikke gør en forskel, og spis fedt, når det er rigtig godt.

·         Det er helt i orden at føle sult en gang imellem.

·         Spis måltider, ikke snacks.

·         Spis langsomt.

·         Spis mad, ikke næringsstoffer i form af pulver og piller.

·         Sluk tørsten i vand.

Hold øje med vægten mindst en gang om ugen.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12948:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen