Sådan bevarer du motivationen

De fleste af os kender til det. Vi vil gerne i gang med at træne, men efter noget tid begynder motivationen lige så stille og roligt at dale. Vi har simpelthen svært ved at finde tiden og lysten til at komme ned i træningscenteret eller tage ud at løbe, selvom vi godt ved, at det er godt for vores krop og vores velvære. En vigtig motivationsfaktor er, at det helst skal være sjovt og underholdende at træne. Hvis det at motionere mere føles som en forpligtelse frem for noget, som du har lyst til at gøre, eller hvis det er blevet for ensformigt, så kan du her få nogle gode råd til, hvordan du kan bevare energien og motivationen til at træne.

Sæt dig et mål
For at komme godt i gang med din træning, er det først og fremmest en god idé, at du starter med at sætte dig nogle konkrete træningsmål. Det kan for mange være en god motivationsfaktor, at man har et mål med sin træning, da det kan give den daglige træning mere mening. Et mål kunne eksempelvis være, at du gerne vil træne dig op til at kunne gennemføre et maraton eller et triatlon, eller også kunne det være, at du bare gerne vil tabe dig et bestemt antal kilo. Derudover kan det være en god idé undervejs at sætte dig selv nogle delmål, hvis hovedmålet ligger langt ude i fremtiden. Vi har alle nogle mål i livet, som vi gerne vil gennemføre, og her er det vigtigt, at du finder det mål frem, der skal motivere dig til at fortsætte kampen.

Træn sammen med andre
For at bevare motivationen til at træne, kan det især være en god idé at træne sammen med andre. De fleste finder det klart sjovest at træne sammen med andre, så man har nogle at snakke med. Det kan derfor være smart at lave en fast træningsaftale sammen med en god ven eller kollega. På den med kan I bedre motivere hinanden til træne. Når man ved, at man har en fast aftale, så har man samtidig også sværere ved at springe træningen over, da man helst ikke vil skuffe sin træningsmakker. For at det skal kunne fungere optimalt i længden, er det dog en forudsætning, at I har nogenlunde samme niveau og ambitioner med træningen.

Find den rigtige træningsform
Der findes mange forskellige træningsformer, som man kan komme i gang med. For at bevare gejsten og motivationen til at træne er det altså vigtigt, at du finder den motionsform, der passer til dit personlige behov og dine interesser. Du bør ikke nødvendigvis vælge den træningsform, som er den praktiske og mest effektive men derimod den, som du synes, er den sjoveste og mest inspirerende. Tænk derfor over, hvad du godt kan lide at lave, hvad der passer godt til din fysik, din økonomi og den tid, du har til at træne i. På den måde kan du også nemmere finde en træningsform, som du vil kunne holde ved over en længere periode.

Variér din træning
Hvis du bliver ved med at gennemgå de samme rutiner, hver gang du træner, så kan det i længden godt blive lidt ensformigt, som kan være medvirkende til, at motivationen begynder at dale. Det er derfor vigtigt indimellem at variere sin træning for at holde motivationen i top. Du kan eksempelvis vælge at skifte imellem forskellige motionsformer, eller du kan variere indholdet af den enkelte træningsform, ved eksempelvis at øge mængden og intensiteten. På denne måde opnår du en større træningsmæssig fremgang, samtidig med at du stimulerer motivationen og træningsudbyttet.

Variér din rute
Hvis du løber den samme rute hver eneste gang, bliver du i længden træt af den og ligeglad. Når du varierer din rute, oplever du nye omgivelser og kan bedre flytte tankerne fra din trætte krop til alt det uden om dig. Vi kender alle motivationen ved at løbe i et andet land på ferie eller i det hele taget i helt andre omgivelser end de sædvanlige. Udnyt dette ved at skifte rute i hverdagen, så du oplever lidt af glæden ved de nye, ukendt udfordringer.

Forkæl dig selv med lækkert udstyr
For at bevare glæden ved at træne, kan det være afgørende, at du har noget ordentligt udstyr til at træne i. At have noget lækkert træningsudstyr, som du føler dig godt tilpas i, kan nemlig gøre det meget mere attraktivt at træne, og det kan være med til at holde din motivation oppe. Sørg derfor for at forkæle dig selv med noget nyt gear, som belønning for at du gør noget ud af din træning. En sidegevinst ved at have noget godt og ordentligt træningsudstyr kan samtidig være, at du mindsker risikoen for skader. Du kunne eksempelvis forkæle dig selv med noget nyt træningstøj, nogle nye løbesko, et nyt lækkert sportsur eller lignende. Du kan evt. finde inspiration på nettet eller i diverse fitness-magasiner, som samtidig også kan give dig gode råd og idéer til træningen.

Hvis du er på udkig efter et lækkert sportsur, et pulsur, en skridttæller eller lignende, kan du finde inspiration på www.digitalvaegten.dk

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12702:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen