Proteiner

Proteiner er kroppens byggesten. De bruges til at opbygge bl.a. celler, væv, hormoner, antistoffer og enzymer . Proteiner består af forskellige aminosyrer. Flere af aminosyrerne kan kroppen ikke danne selv, men da de er nødvendige for dannelsen af flere specifikke og livsnødvendige proteiner, skal de tilføres med maden.

Madens proteiner stammer især fra kød, fisk, fjerkræ, mejeriprodukter og æg. Vegetarer kan godt få protein nok ved at deres kost indeholder ærter, linser, bønner og nødder.

De fleste danskere får mere protein, end de har brug for. Det protein, der ikke bruges som byggesten, bruges i stedet som energikilde. 1 gram protein indeholder 17 kJ.

Protein er det tredje af de tre stoffer kroppen får ernæring fra. Protein består af aminosyrer, som er nødvendige for, at kroppen kan fungere. Der findes tyve aminosyrer, hvoraf de ti er essentielle, dvs. at kroppen ikke selv kan lave dem. Derfor skal den have dem tilført fra kosten. Protein bruges til opbygning og vedligeholdelse af alle kroppens celler. De madvarer, vi især får protein fra, er kød, fisk, æg, mælk, ost og bælgfrugter. Der er masser af aminosyrer i kosten, og kroppen bliver mere end rigeligt dækket ind af en varieret kost.

Man kan sondre mellem præparater, der sigter på opbygningen af muskelmassen; det er proteintilskud, der bl.a. bruges af bodybuildere; og præparater, der giver øget energi og mæthed, dels på kort, dels på langt sigt.

Proteintilskud
Der findes i dag flere forskellige typer proteintilskud, de fleste er fremstillet efter formler, der imødekommer bodybuilderes og andre atleters behov; men proteiner spiller også en væsentlig rolle for energi og slankning/vægtøgning.

Foruden bodybuildere og sportsfolk er proteintilskud nyttige for mennesker, der lever af ulødig kost (meget fedt og sukker), og for ældre, især når appetitten svigter.
Til disse anbefales Plus 52 (mælkeprotein). Det er en helsemæssig fordel, at proteinerne er purinfrie. Purin er en kemisk forbindelse, beslægtet med bl.a. urinsyre og coffein; det virker belastende på nyrerne og har en negativ indflydelse på gigtpatienter.

Hvornår skal man tage proteintilskud?
Kvælstofstrømmen er maksimal 2-5 timer efter træning/fysisk arbejde, og aminosyrerne skal nå frem til blodstrømmen inden for dette tidsrum. Af denne grund får man den bedste udnyttelse af sit proteintilskud, hvis man tager det såvel et par timer før som et par timer efter træningen, evt. også under træningen. Bemærk, at proteiner ikke er "benzin" for kroppen, dvs. de skal ikke primært give energi, proteiner er musklernes "byggesten", og de skal være til rådighed, når musklerne er parate til at blive genopbygget, altså primært efter træningen.
Selv om Kvik kapsler delvist nedbrudte for at fremme optagelsen, er det ikke nok at sluge en håndfuld kapsler sammen med et glas vand. Det er også nødvendigt at stimulere de fornødne fordøjelsesenzymer, for at kroppen kan udnytte aminosyrerne. Det anbefales derfor stærkt at tage proteintilskud sammen med et måltid for at opnå optimal optagelse.

Da en meget proteinrig kost stiller særlige krav til fordøjelsesapparatet og giver ofte oppustethed, kan det anbefales at tage HCL Complex tabletter (med pepsin og betainklorid), sammen med proteinrige måltider. Proteiner giver også lever og nyrer ekstra arbejde, samtidig med at organismen har et større tab af calcium og vand. Af denne grund er det tilrådeligt at drikke mindst 10-12 glas vand daglig for at holde nyrer og lever rene.

Proteintilskuddene i denne bog kan indgå i trænings- og helseprogrammer, der har et af disse formål: forøgelse og formning af muskelmassen, slankning og vægtøgning.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12702:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen