Når vi bliver lidt ældre…

Løbeekspert Henrik Lund Jensen

Flot og motiverende bog om det gode seniorliv giver gode idéer og stof til eftertanke.

”Runners never die – they just fade”, lyder en lettere omskrivning af et slogan fra den miltære verden. Men det gør vi, både dør og bliver svagere. Derfor er der grund til at lægge nye strategier for træning og kost, når ”ældre-alderen” nærmer sig, dvs. i slutningen af 50-erne.

Aldersbegrebet under forandring

At være ældre, eller senior har ændret sig radikalt på få årtier. Tilbage i 60-erne og 70-erne var man ”gammel”, når man passerede de 60 år, og både livsstil og levevaner ændrede sig. I dag er man en ”yngre ældre”, når man passerer de 60 år, og mange er endog særdeles fysisk aktive i en moden alder. De løber, går, vandrer, spinner, står på ski, sejler i kajak og cykler. De går til fitness og dans, de hygger sig på alle ledder og kanter med deres hobby af fysisk karakter.  Der er på får årtier kommet mange flere fysisk aktive ældre. Og samtidig er levealderen steget og pensions- og efterlønsalder rykket opad.

Brug kroppen – brug livet

Vores krop er til at for at bruge trænet og at blive brugt, hele livet igennem. For vores fysiske og mentale sundheds skyld. I bogen beskrives aldersforandringerne ud fra et biologisk og fysiologisk udgangspunkt. Og, kroppen svækkes over tid, no doubt! Men der er heldigvis meget at gøre. Bogens fire hovedpersoner, Poul (74 år), Hanne (75 år), Johannes (64 år) og Hanne (61 år) er alle eksempler på mennesker, der har fundet sig til rette i et aktivt seniorliv, som både omfatter fysisk aktivitet og træning, gode kostvaner og livgivende sociale relationer. De har ikke alle haft det lige nemt, tre af dem har f.eks. mistet en ægtefælle, og én er fraskilt. Men, de har formået at tackle omvæltningerne i livet, både fysisk og mentalt. De er gode rollemodeller.

Træning - ude og hjemme

I bogen beskrives de forandringer, specielt omkring muskelstyrke, som sker hos personer i en moden alder. Og, der gives gode råd om træning, intensitet og omfang. Men først og fremmest er de eksempler på hverdagstræning og aktiviteter, som de fire personer videregiver, virkelig gode og brugbare. Lad mig nævne, at Poul et par gange om ugen går op i Rundetårn, at Hanne samler sten, spiller golf og laver havearbejde. De to, som fortsat er erhvervsaktive, er meget flittige: Johannes løber i terrænet og renoverer sit gamle hus i Frankrig, og Hanne cykler til arbejde og løber.  Og, de laver træningsøvelser hjemme.

Motiverende

Man bliver glad, når man læser denne bog. Den er motiverende og spændende. Og, der er vældig gode kostråd og mange gode øvelsesforslag og idéer.

Bogen kan varmt anbefales - også som gave til en person, som nærmer sig ”ældre-alderen”.

Lars Holm, Astrid Pernille Jespersen og Rikke Lund:

Det gode SENIORLIV, 142 sider. Strandberg Publishing og Center for aldring.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12948:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen