Mineraler

Mineraler er stoffer, der er vigtige dele af vores ernæring. Vi kan ikke danne dem selv, og derfor skal de tilføres fra kosten. Nogle mineraler skal vi have ret store mængder af. Det gælder bl.a. kalk og magnesium. Andre mineraler har vi kun et meget lille behov for, fx jern og jod. De sidste kaldes derfor for sporstoffer.

  • kalk findes især i mejeriprodukter og grønne grøntsager
  • magnesium findes især i brød, gryn, nødder og fisk
  • jern findes især i indmad, kød, torskerogn og grønne grøntsager
  • jod findes især i fisk, æg og mejeriprodukter

Mineraler er nødvendige i en lang række af kroppens normale funktioner. De indgår F.eks. som byggesten i hormoner og enzymer, der styrer stofskiftet. Kalk spiller en vigtig rolle for opbygningen og vedligeholdelsen af vores knogler og tænder. Jern er vigtigt for blodets evne til at transportere ilt rundt i kroppen.

Mineralerne er langt fra så opreklamerede som vitaminerne, men ikke mindre vigtige. Tværtimod er det nødvendigt at være ekstra opmærksom på mineraler, fordi de optages så dårligt af organismen. Under normale omstændigheder optages vitaminer, fedtstoffer, kulhydrater og proteiner effektivt, således at man kan gå ud fra en næsten 100% optagelse. For de fleste mineralers vedkommende drejer det sig om beskedne 10-15%. Undtagelsen er enkle ioner som natrium, kalium og klor, der næsten optages fuldstændigt.

Mineraler og sporelementer
Ligesom med vitaminerne er vores behov for de enkelte mineraler stærkt varierende med hensyn til mængde. I den ene ende af skalaen står calcium, magnesium og fosfor, hvor det daglige behov måles i hundreder af milligram; i den anden ende er der jod, selen og krom, der kræves i hundreder af mikrogram. Men en mangel på disse såkaldte sporelementer - hvoraf der findes mere end 60 - kan være lige så skadelig for sundheden som en mangel på de mineraler, der kræves i store mængder.

Alle mineraler kommer til syvende og sidst fra jorden, hvor planterne gror. Mangel på vigtige mineraler i jorden vil vise sig som et fald i mineralindholdet i planterne. Derfor er det heller ingen garanti for at få mineraler nok, at vi spiser frugt og grønsager. Søplanter er meget mineralrige, men spiller ingen rolle i den danske normalkost. Derimod findes de som kosttilskud (Havalge og Unik Spirulina kapsler samt Bio Elektriske Spormineraler i dråber og tabletter).

Vigtige for sundheden
Der findes mange undersøgelser, der dokumenterer, at mineraler spiller en stor rolle for vores helse. Således kan knogleskørhed forebygges med et tilskud af calcium og vitamin D, magnesium har vist sig at kunne modvirke kramper og stress osv.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12842:

Louise webers billede
Løber en gang imellem 5 km, vil gerne kunne læbe 10 km

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen