Løb og hold din vægt gennem livet

En højere alder behøver ikke nødvendigvis betyde ekstra kilo, viser en ny 20 år lang undersøgelse ledet af Arlene Hankinson fra Northwestern University i USA. Deltagerne med højest fysisk aktivitet fastholdt næsten deres vægt gennem perioden.

”Ved at starte mens man er ung, kan man reducere risikoen for at tage på i løbet af de midaldrende år, hvor risikoen er størst for at tage på", siger Hankinson.

Resultaterne er de første, som viser de langsigtede fordele ved konstant fysisk aktivitet i forhold til at stoppe vægtforøgelsen senere i livet.

Talje og vægt
Forskerne kiggede på ændringer i BMI og taljemål hos 3.554 mænd og kvinder i alderen 18 og 30 år ved undersøgelsens start

Forskerne fandt, at meget aktive mennesker tog mindst vægt på over den 20-årige periode. Mænd, som var mindst aktive var i gennemsnit næsten 3 kg tungere ved afslutningen af ​​undersøgelsen, end dem, der var mest aktive. Hos kvinder var virkningerne endnu mere udtalt, med omkring 6 kg forskel i vægtøgning mellem de mest og mindst aktive grupper.

Forskerne tog på seks tidspunkter over en 20-årig periode. Ved undersøgelsens start, blev deltagernes generelle fitness-niveau testet på et løbebånd. I løbet af undersøgelsen blev deltagerne spurgt om kost og ugentlig aktivitet af forskellige grader. Hver persons højde, vægt og taljestørrelse blev også registreret. Selvom alle deltagere tog på i løbet af undersøgelsen, fandt forskerne, at meget aktive personer tog mindst på.

Hvor meget er nok?
Interessant nok fandt forskerne, at de deltagere i undersøgelsen, som havde en moderat fysisk aktivitet ikke høstede flere fordele end de, som havde en lav fysisk aktivitet. Disse grupper havde den samme vægtforøgelse uanset køn, uddannelsesniveau eller andre livsstilsfaktorer.

Præcis hvor meget motion der er nok er svært at afgøre, siger forskerne. Undersøgelsen tyder på, at man skal op på mindst 30 minutters aktivitet om dagen før det får langvarig effekt på vægten.

Undersøgelsen viser også, at samfundsmæssige påvirkninger og et naturlig, aldersrelaterede fald i stofskiftet kan gøre det umuligt for en midaldrende person at have helt samme taljemål som vedkommende havde flere årtier tidligere. Alligevel kan nogle folk kommer temmelig tæt på.

”Det vigtigste er at finde aktiviteter, du kan lide, for opretholdelsen af et højt aktivitetsniveau er nøglen til en konstant vægt”, fortæller Hankinson.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12948:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen