Løb dig til fem års ekstra levetid

Der er vist ingen tvivl om, at det er sundt at dyrke motion, men nu har en stor dansk undersøgelse sat tal på, hvor meget længere man lever, hvis man løber.

- Undersøgelsen viser, at mænd lever 6,2 år længere, hvis de motionsløber. Kvinder lever 5,6 år længere, siger manden bag forskningen, seniorforsker, Peter Schnohr fra Bispebjerg Hospital til videnskab.dk.

Undersøgelsen er baseret på tal for københavnernes levetid, og den er lavet på baggrund af den såkaldte Østerbro-undersøgelse. Den blev sat i værk helt tilbage i 1976, og det var Peter Schnohr selv med til.

Løbere har 44 procent mindre dødsrisiko
I Østerbro-undersøgelsen har omkring 20.000 københavnere mellem 20 og 93 år deltaget. De blev alle løbende spurgt til deres motions- og løbevaner.

De blev bedt om at opgive den tid, de hver uge brugte på at jogge. Og de blev bedt om at vurdere deres løbetempo - om de løb langsomt, middel eller hurtigt.

Ud af de ca. 20.000 københavnere dyrkede 1.878 motionsløb på fast basis - svarende til 1.116 mænd og 762 kvinder. Og i løbet af de forgangne 35 år døde 10.158 af de københavnere, der ikke dyrkede motionsløb. Blandt løberne døde 122.

Forskerne har på baggrund af tallene regnet ud, at risikoen for at dø i løbet af de 35 år var 44 procent mindre blandt de københavnere, der havde for vane at løbe - og det gælder både mænd og kvinder.

I udregningen var forskerne opmærksomme på forskelle som alder, rygevaner, blodtryk og kolesteroltal.

For meget og slet ingenting er lige usundt
Peter Schnohr fortæller dog, at det kan være usundt at jogge for meget. I tallene er der en tendens til, at de mennesker, der jogger rigtigt meget, faktisk dør lige så tidligt som dem, der ikke motionsløber.

- Det er sund fornuft, at man restituerer mellem løbeturene. Særligt gamle mennesker skal ikke løbe tre gange om ugen, siger Peter Schnohr.

Han kommer med et forsigtigt bud på, hvor meget løb der umiddelbart er sundt.

- Jeg vil sige, at man bør jogge i alt 1-2,5 timer om ugen, og ikke fordelt på mere end tre gange. Det vigtige er, at man bliver forpustet under joggingen.

Hvor mange år, man skal løbe for at få forlænget livet, fortæller undersøgelsen ikke med sikkerhed noget om.

- Vi ved det faktisk ikke. Men jeg tror, at den gode effekt kommer hurtigt. Vi ved, at du som 70-årig vinder 2-3 år ved at begynde at cykle. Jeg plejer at sige, at jo ældre du er, desto mere får du mere ud af træningen, siger Peter Schnohr.

Egne erfaringer
En af de læger, der var med at sætte projektet i søen, var Peter Schnohr selv. Han havde i 1969 været med til at arrangere det første eremitageløb i København. Et løb, som skabte overskrifter: En 46-årig militærmand faldt om med hjerteproblemer og døde.

Det blev startskuddet til en lang række avisartikler om, hvordan den ny dille ’jogging’ slog midaldrende mænd ihjel. Op igennem 70erne kom historierne i en lind strøm fra USA, hvor midaldrende joggere faldt døde om under løb.

»Derfor var spørgsmålet: Er det her farligt? I Østerbroundersøgelsen interesserede vi os derfor for jogging helt fra begyndelsen – blandt andet pga. dødsfaldet ved Eremitageløbet. I dag – 35 år senere – kan vi endelig konkludere, at det ikke er farligt at jogge. Derimod er det gavnligt,« fortæller Peter Schnohr.

Men hvad forårsagede så de mange dødsfald blandt joggere i 1970erne?

»Man vidste ikke så meget om hjertesygdomme dengang, så folk stillede op til løb, selvom de var syge.«

»I dag ved folk mere. Men der er stadig dem, der ikke ved, at de har en svær hjertesygdom. Senest har vi jo set, hvad der kan ske, da Jan Trøjborg døde,« siger Peter Schnohr.

Han fortæller, at hvis man er fyldt 40, er selv langsom jogging ret hårdt. Derfor skal man være opmærksom på ikke at overanstrenge sig.

I øjeblikket er en artikel med forskningsresultaterne sendt ind til et stort, annerkendt amerikansk lægetidsskrift.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12470:

Micks billede
Korte distancer

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen