Kosttilskud som supplement til kosten

Er der noget som kan dele vandene, så er det når snakken falder på kosttilskud. Vi kan i bund og grund ikke rigtig blive enige om, hvorvidt vi støtter kosttilskud, eller synes det er spild af penge. Lige så vel, som der er et hav af meninger om de forskellige produkter, lige så mange typer af kosttilskud findes der på det danske marked.

Men hvad kan vi i realiteten bruge kosttilskud til når vi løbetræner og hvilken effekt kan vi forvente? Et kosttilskud er ment som supplement til den daglige kost i form af vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer. Som løber kender man ofte den rette betydning af den korrekte ernæring, og hvordan man via kosten passer bedst muligt på sin krop. Dyrker man jævnlig motion er det udover en god og nærende kost, derfor også en god idé at tænke på kosttilskud. Jo hyppigere og hårdere løbepas man udfører, des bedre effekt er det muligt at opnå ved benyttelse af kosttilskud. Træning er den bedste medicin til en sund krop, men nedbryder også kroppen efter hver løbetur – derfor er det vigtigt at få genopbygget kroppen. Dette gøres blandt andet ved en varierende og nærende kost, hvor man hertil kan supplere med kosttilskud. Mange løbere oplever ofte følgende effekt ved brug af kosttilskud:

·         Hurtigere restitutionstid

·         Nedsat muskelømhed efter løbepas

·         Virker anti-inflammatorisk

·         Mere energi og udholdenhed under løbetræningen

·         Bedre søvnkvalitet

·         En generel bedre følelse af kroppens sundhed

 

Hvilke kosttilskud er gode for løbere?

Det er ingen hemmelighed at løbetræning er en af de sundeste og nemmeste sportsgrene at tage sig til. Med løbetræning kommer man hurtigt i form, og man for frigivet endorfiner, som er med til at give et bedre mental velvære. Som løber bliver man ofte presset til det yderste, hvilket belaster kroppen. Efter hvert løbepas begynder kroppen at genopbygge sig selv. Fordi løbetræningen stresser kroppen mere, end så mange andre sportsgrene, er der mange løbere, som finder god virkning af, at gøre brug af kosttilskud.

Multivitamin er et af de kosttilskud, som mange løbere gør brug af. Multivitamin sørger for at man får dækket hele behovet for vitaminer og mineraler. Udover en helbredsmæssig effekt, kan Multivitamin også have en præstationsfremmende virkning. Når kroppen er i balance kost og ernæringsmæssigt, yder man også sit bedste under løbetræningen.

Fiskeolie er for mange et essentielt kosttilskud, idet kroppen ikke selv danner Omega 3. Fiskeolie skal derfor tilføres til kosten, for at kroppen får glæde af de vigtige fedtsyrer, som blandt andet hæmmer betændelse og smører vores led, så de kan holde til mere og dertil forbedrer løbetræningen.

Calcium er et kosttilskud, som hjælper med at styrker knoglerne. Det er derfor vigtigt ikke at have underskud i calcium, eftersom løbere regelmæssigt lægger deres knogler og muskler under betydeligt pres. Calcium kan derfor være med til at forebygge skader og mindske sygdomme såsom leddegigt. Der er mange som lider af calcium-mangel, men det er dog vigtigt at man er opmærksom på kun at indtage calcium som et kosttilskud, når man er i calcium underskud.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12470:

Micks billede
Korte distancer

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen