Get moving, sofadyr

Lars Jørgensen

Er anskaffelse af en pandelampe den bedste investering du kan gøre for din løbetræning? Muligvis! Hvis du her i den mørke tid nærmest bliver suget ned i sofaen i stedet for ned i løbeskoene har du sandsynligvis behov for hjælp i form af en nyttig gadget.

Det er koldt, det er mørkt og klamt og lysten til at løbe kan ligge på et meget lille sted – vinteren er over os. Samtidig nager den dårlige samvittighed: Der er planer om at løbe en marathon i PR til foråret, så bare det dog snart ville blive lidt varmere og lysere så man for alvor kunne komme i gang med træningen.

Kan du nikke genkendende til denne beskrivelse er du ikke alene. Jeg har hørt mange løbere lufte vilde planer om at være i superform til april, men de holder altså lige en ”lille” vinterpause fra december til og med februar…!

Inderst inde ved vi jo godt, at det holder bare ikke. Det er ikke fornuftigt at ligge brak i 3 måneder og så give den fuld gas når man endelig er ude af sit vinterhi. Resultatet kan meget let blive en skade, og så kan man hurtigt vinke farvel til at indfri sine ambitiøse mål.

Kontinuitet er nøglen

Hvis man vil opbygge sin form optimalt med minimal risiko for at blive skadet er det vigtigt at være i gang hele året rundt. Pauser af flere måneders varighed betyder tab af form som så møjsommeligt skal genvindes. Har man ikke tilstrækkelig tålmodighed til at starte langsomt op efter en pause er der ikke langt til en skade, og når den så er overstået er man kommet yderligere bagud i forhold til den planlagte formfremgang, så man giver den en ekstra skalle – og bliver skadet igen.

Efter en lang sæson kan det være fornuftigt at holde en pause på nogle uger, men det er ikke alle der har det behov. Og pausen skal ikke holdes fordi vejret er blevet kedeligt men fordi kroppen har ekstra meget brug for hvile.”OK, jeg har fattet det! Jeg skal løbe året rundt for bedst muligt at vedligeholde og udbygge min form. Men hvornår skal jeg løbe mine ugentlige 50 km? Jeg bruger alle de lyse timer på arbejdet, og så er der jo kun weekenderne tilbage!”

På vej til en marathon

Hmm, det var stort set den problemstilling jeg stod overfor da jeg i november 2007 besluttede mig for at træne mig op til mit første maraton. Jeg var klar over, at der skulle løbes rigtig mange kilometer, men mine odds var dårlige. På en typisk hverdag kunne det være svært at komme ud at løbe. Morgnerne var mørke og kroppen var i dvaletilstand – ikke det mest oplagte tidspunkt at træne. Den efterfølgende dagsrutine med transport, fuldtidsarbejde, transport igen, aftensmad osv. gav heller ikke de store muligheder for at komme ud at løbe en tur.

Faktisk var det først hen ad 21.30-22.00-tiden når ungerne var puttet og aftensmaden fordøjet, at der var ved at være lejlighed til at løbe. Så sådan blev det! Mange ture har jeg løbet i tidsrummet 22-23 i gadebelysningens skær. Formen blev langsomt bedre, men samtidig kunne jeg også mærke en øget belastning af mine ben. Var det mon på grund af for meget løb på asfalt og fliser? Jeg testede det af ved at søge ud på grusstier ”bevæbnet” med en billig pandelampe i Harald Nyborg-kvalitet. Og ja, det hjalp faktisk at komme ud på de blødere grusstier. Til gengæld var løbet til tider lige lovligt spændende. Ofte blev en vandpyt set for sent og så var der dømt ”sok” allerede efter 2 af de planlagte 12 kilometer.

Nå, men faktisk fik jeg løbet hele vinteren og fik lagt grundlaget for en godkendt 3:40 marathon i København.

Genfødt som løber

Et år er gået og min situation er den samme som sidste år. Jeg træner til København marathon og har derfor ikke tid (eller lyst) til at ligge på den lade side. Små 5 timer om ugen skal jeg finde i en travl hverdag for at løbe ca. 55 km, så løb i mørke er en absolut nødvendighed.En begivenhed for et par måneders tid siden skulle vise sig at ændre mit løberliv: I en diskussion på et løberforum blev jeg inspireret til at købe en ”rigtig” pandelampe: En Petzl Tikka XP. Lampen blev indkøbt og jeg måtte selvfølgelig ud at løbe samme aften og wauw…. sikke en oplevelse. Nu kunne jeg rent faktisk se hvor jeg løb! Vandpytter på stien kunne jeg se så tidligt at jeg bekvemt kunne løbe uden om uden at skulle lave sidste øjebliks krumspring.

Mit nuvundne nattesyn gav mig mod på mere, så nu gik løbeturene til skovene omkring Jægerspris. At løbe på skovstierne var overhovedet ikke et problem – jeg følte mig tryg og kunne koncentrere mig fuldt ud om løbet. ”Overmodet” ville ingen ende tage, og snart befandt jeg mig næsten mere uden for stierne end på stierne!! Og her fandt jeg så ud af, at jeg har behov for nyt udstyr: Skovbunden gemmer på nogle temmelig våde passager som ofte resulterer i en våd sok, så næste investering bliver et par vandtætte løbesko.

Ny teknologi

Du kender måske en pandelampe som en flad lommelygte der kan sættes fast med en elastisk rem rundt om hovedet, og sådan er det også stadig. Men det der adskiller en gammeldags pandelampe med en moderne af slagsen er lyskilden. Tidligere brugte man små glødepærer som udmærkede sig med kun at omsætte 10% af den forbrugte batterieffekt til lys – resten blev til varme. I dag bruger man overvejende lysdioder (LED’s) i pandelamper og her er effektiviteten en helt anden: ca. 90% af batterieffekten bliver til lys. Hvis man tidligere, med en glødelampe, ville udsende 10W lys skulle man regne med, at der udvikledes 90W varme hvilket stillede helt specielle krav til afkøling. Desuden betød glødelampens varmeudvikling (=spild) at batterilevetiden var særdeles begrænset. I dag vil en 10W LED kun udvikle ca. 1W varme. I praksis betyder dette, at dagens LED-baserede pandelamper er kendetegnede ved at være kompakte, særdeles lysstærke og med en høj batterilevetid.

Pandelamper findes til priser fra omkring 200 kr. til over 6000 kr., så der er en pandelampe til ethvert behov og økonomisk formåen. Min Petzl Tikka XP ligger med sin udsalgspris på 480 kr. i den mere ydmyge ende men alligevel er dens data ret imponerende: Lampen kan lyse 35 meter med friske batterier og 50 meter (max 20 sek.) i det specielle ”Boost”-mode. Batterilevetiden er 60 timer ved max styrke, men det vil nok være fornuftigt at skifte de 3 AAA-batterier efter 20 timer da lysudbyttet ellers bliver for ringe. Lyseffekten for lampen er 40 Lumen (for de tekniske). Vægten med batterier er 95 gram. Har man 6000 kr. til en pandelampe bliver specifikationerne noget vildere: 1500 Lumen og over 100 meters rækkevidde! Men så er vægten også oppe på 300-400 gram – mest på grund af den potente batteripakke der spændes fast på kroppen og forbindes med lampen med en ledning.


Ud på et vildspor

OK, så du har anskaffet en pandelampe og et par vandtætte sko og er klar til at indtage den nærliggende skov i bulderravende mørke. Kan det blive vildere? Ja, det kan det sandsynligvis godt, men det kræver en smule forberedelse og lidt ekstra gear. Er du ejer af Garmin Forerunner 205 eller 305 er det helt oplagt at bruge rute-funktionaliteten til at gøre dit natteløb endnu mere spændende. Ideen er at løbe efter en indtegnet rute hvor du byder dig selv på lidt overraskelser undervejs. Med rutefunktionaliteten er du dog sikker på at blive guidet hjem igen ligegyldigt hvor meget du kommer på vildspor. Sådan gør du:

På www.clickroute.de indtegner du en rute ved at klikke nogle punkter som så automatisk forbindes til en rute. Jo færre punkter du klikker desto ”grovere” bliver ruten og desto flere overraskelser er der i vente. Gem nu ruten som en tcx-fil med et passende navn på din PC. Start Garmin Training Center og importer tcx-filen. Overfør ruten til din Forerunner. Tag nu uret på og tryk på mode indtil oversigten kommer frem. Vælg nu Træning, Baner og navnet på din bane. Vælg Start på banen og tryk på mode indtil kortvinduet kommer frem. Tryk på piletasterne for at vælge et passende zoomniveau. Nu er du klar til at blive guidet ud på et vildspor. Du følger bare ruten så godt du kan. Det kan være rart at have permanent lys på skærmen af din Forerunner når du løber i mørke, så lav lige følgende indstilling: Tryk på mode indtil menulisten fremkommer. Tryk på Opsætning, Generel og Display. Sæt Lys tid til ”Bliver på”. Når du nu trykker kortvarigt på tænd/sluk-knappen vil lyset tænde og forblive tændt indtil du igen kortvarigt trykker på tænd/sluk.

Så er det ellers bare af sted og få overstået de første par kedelige kilometer på asfalt. Ahhh, endelig noget skov og noget rigtig mørke! Fuld blus på pandelampen og af sted på eventyr.
Husk for en sikkerheds skyld at tage din mobiltelefon med på løbeturen – der er altså ikke rasende mange mennesker i skoven på det tidspunkt, så du er nødt til at kunne ringe efter hjælp hvis du kommer noget til undervejs. Et sæt reservebatterier til pandelampen er også en god ide selv om batterielevetiden er lang – man ved jo aldrig…

Jeg garanterer, at sådan en løbetur aldrig bliver triviel. Du vil fare hjem til computeren og konstruere den næste vanvittige rute og glæde dig som et lille barn til du får tid til at løbe den.Af og til byder løb i mørke på overraskelser – gode som mindre gode! Ved en lang tur i bulderravende mørke i Nordskoven ved Jægerspris havde jeg løbet halvdelen af de planlagte 18 km da jeg skulle ad nogle ”lettere uspecificerede” stier, som hjemme foran computeren så fine ud i Google Maps. Det viste sig at være kampvognsspor (Der er et øvelsesterræn ved Jægerpris), og der var da godt nok lidt smattet! Nåhh ja, tænkte jeg, men det er jo det jeg har planlagt; en udfordring…. Jeg fulgte sporet og der blev mere og mere smattet. Til sidst begyndte det at svuppe og smaske hver gang jeg tog et skridt og fodfæstet var mildest talt dårligt. Men det skulle blive værre! Jeg burde måske være vendt om, men jeg fortsatte. Sporet blev mere og mere smattet og vandpytterne lå tættere og tættere. Jeg sank nu godt ned i mudderet. Løbet var over småløb nu afløst af gang – langsom gang! Jeg kiggede ned på mine sko men kunne ikke se dem for mudder. Jeg kunne dog mærke at de var våde og at der var lidt ”fremmedlegemer” i dem. Jeg stoppede nu helt op for at orientere mig godt hjulpet af pandelampen der var sat på boost (fuld power) og med fokuseret lyskegle.

På den ene side af sporet var der pløjemark og på den anden side et tæt krat. Lige fremad var der mudder ad libitum, men samtidig var det den retning min rute gik. Jeg valgte at fortsætte som planlagt – nu kunne det være lige meget. Det næste stykke var mere smattet end det tidligere, men derefter blev sporet bedre og bedre. Kort efter nåede jeg i ”sikkerhed” på en dejlig fast grussti. Det føltes som om skoen var fyldt med jord, og det var de. De hvide strømper var brune – i hvert fald op til kanten af mine tights. Jeg satte mig ned og tog skoene af, bankede dem så godt jeg kunne. Jeg måtte også af med strømperne for at få det værste mudder af. Uh, det var koldt! Tilbage i skoene kunne jeg mærke at der skulle lidt ekstra tempo på hjem... Jeg kunne selvfølgelig ringe hjem fra mobiltelefonen og bede om at blive hentet, men jeg var jo ikke i fare på nogen måde! Den sidste del af turen tog jeg ad landevejen. Varmen kom hurtigt tilbage til fødderne så jeg kom hjem uden problemer.

  1. Hjemme kunne jeg så konkludere lidt på det at løbe i mørke på Lars Tyndskids marker: Overraskelser kommer – på et eller andet tidspunkt!
  2. Man er nødt til at forberede sig på det uventede.
  3. Der er stor forskel på en sti vist på et luftfoto taget om sommeren og den samme sti i efterårs/vinter-”trim”….

Mørkeløb version 3.0

Med mit tidlige løb på grusstier som version 1.0 og min genfødsel som mørkeløber udstyret med Petzl Tikka XP og Garmin Forerunner 305 som version 2.0 har jeg gjort mig lidt tanker om hvordan mit mørkeløb i version 3.0 skal se ud!

Først og fremmest står der allerede en ny pandelampe på ønskesedlen. Det skal ikke være en hemmelighed, at selv om Petzl Tikka XP lyser udmærket så ønsker jeg mig af og til lidt mere lys. Specielt i tåge og dis synes lyskeglen at have for svære betingelser. En helt ny reguleret lampe er kommet fra Petzl, nemlig Myo RXP. R’et står for reguleret hvilket betyder, at lampen giver et konstant lys i f.eks 5 timer hvorefter ydelsen falder drastisk. Med Tikka XP – og andre ureglerede lamper – falder ydelsen efter allerede ½ times brug. Myo RXP yder omkring 140 Lumen kontinuerligt hvilket er en voldsom forbedring i forhold til Tikka XP. De 140 Lumen rækker til en lyskegle på 77 m. Alternativt kan Myo RXP indstilles til at lyse mere ydmyge 39 m, men så holder batterierne til gengæld i mindst 10 timer. Nævnes skal også LED LENSERs mange fremragende pandelamper.

Desuden er et par vandtætte sko på programmet – sandsynligvis Nike Pegasus GTX da jeg i forvejen har løbet i Pegasus med stor tilfredshed. Det er godt med et par vandtætte sko, men de er stadig ikke sikrede mod vand der trænger ind ovenfra, så jeg skal have købt, eller konstrueret, nogle ”manchetter” / galosher der sidder fast omkring underbenet og går ned over skoens åbning. Ellers er det bare med at få løbet nogle steder jeg ikke har været før, hvilket er svært hvis det skal være i nærheden af min bopæl. Stort set alle oplagte veje er allerede blevet benyttet, så jeg må ud på de små listige stier – men det er også lige præcis dér oplevelserne venter!

Find pandelamper her.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14415:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Vista Jaybird

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk