Fra løbesko til modefænomen

Det er blevet moderne og trendy, at passe godt på sig selv og dyrke motion. Især motionsløb har gennem de senere år, vundet status som den mest populære motionsform i den voksne del af befolkningen.

Popularitet danner grundlag for profit

Markedet for løbesko og løbetilbehør er enormt. Måske fordi motionsløb er blevet så utrolig populært, at mange producenter melder sig på banen med deres bud på, hvordan en løbesko skal se ud og føles. Nogle forsøg er heldigere end andre, men selvom nogle producenter ”rammer ved siden af”, betyder det ikke nødvendigvis katastrofe for producenten. Det er Nike Free f.eks. et glimrende eksempel på!

Selvom Nike Free oprindeligt blev designet og udviklet som en decideret løbesko, formåede den aldrig at vinde motionsløbernes hjerter – i hvert fald ikke når det gjaldt motionsløb. Men selvom det er de færreste løbere, der benytter Nike Free som en del af deres løbe-outfit, har skoene alligevel formået at sætte rekorder i henhold til salgstal, og blive en af verdens bedst sælgende stykker fodtøj. Det skyldes til dels, at Nike Free findes i et utal af farver, hvorfor du kan finde et par, der passer til stort set et hvilket som helst outfit, og dels fordi, du med Nike Free sender et signal til omverdenen. Du signalerer mere eller mindre subtilt, at du er en sporty type, og selvfølgelig går du også med løbesko til daglig – det er jo en del af hvem du er.

Motionsløb snupper førstepladsen i Danmark

I 2011 offentliggjorde Team Danmark en rapport, der viser, at motionsløb er den foretrukne motionsform hos os danskere. I hvert fald i den voksne del af befolkningen. Hos børn er fodbold nummer et, mens motionsløb må ”nøjes” med en fjerdeplads. Det er dog stadig en utrolig flot placering, når man tænker på hvor mange forældre, der sender deres børn til enten fodbold, svømning eller gymnastik – der er henholdsvis nummer et, to og tre på listen over de mest populære motionsformer for børn.

Dermed giver det god mening at sige, at motionsløb er blevet moderne – det anslås, at cirka 1 mio. danskere er motionsløbere – og derfor er det også både trendy og socialt acceptabelt, at gå i tøj og sko, der signalerer motionsløb. Så selvom du måske tænker, at du aldrig kunne finde på at bruge Nike Free som decideret løbesko, har du nu en del af forklaringen på, hvorfor de er så massivt repræsenteret i modebilledet.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12470:

Micks billede
Korte distancer

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen