Fedt

Fedt er opbygget af forskellige fedtsyrer, og er et nødvendigt næringsstof for kroppen. Det er vigtigt som energikilde og som depot for opbevaring af energi. Men for meget fedt på kroppen øger risikoen for sygdom, bl.a. hjertekarsygdomme. Fedt er et af de tre stoffer, kroppen får ernæring fra. Når man hører eksperternes gode råd om ernæring, kan man let få den ide, at fedt er noget, man helst fuldkommen skal undgå. Men det er ikke rigtigt. Fedt er en af kroppens byggesten. Man kan absolut ikke undvære fedt. Man skal bare ikke have for meget, og man skal også helst have den rigtige sammensætning.

Der findes forskellige typer af fedt
Der findes både sundt og usundt fedt. Umættede og mættede fedtsyrer. Det usunde fedt kommer hovedsageligt fra dyrene (animalsk fedt), altså kød, mejeriprodukter og æg. Det betyder ikke, at man helt skal undgå disse ting. F.eks. kød er en vigtig kilde til vitaminer og sporstoffer, som vi ikke kan undvære. Hvis madens indhold af mættede (de usunde) fedtsyrer er for højt, får det blodets indhold af kolesterol til at stige, og dermed øges risikoen for hjerte-karsygdom.

Det sunde umættede fedt kommer f.eks. fra

  • fede fisk som sild, makrel og laks
  • nødder, mandler og frø som solsikkefrø og sesamfrø
  • avocado

Men det er nu heller ikke madvarer, som man bør spise for meget af. Mange får for meget fedt i kosten, og fedt giver først og fremmest energi. Det fedt, der ikke bruges, oplagres i kroppens fedtdepoter.

De umættede fedtsyre kan opdeles i 2 grupper:

  • De enkeltumættede (findes især i oliven- og rapsolie).
  • De flerumættede (findes især i fede fisk og visse nøddeolier.

Transfedtsyrer er en tredje form for fedtsyrer. De findes i friturestegt mad og i margarine til bagerier. Transfedtsyrer skal man helst undgå, for de er mindst lige så skadelige for helbredet, som mættede fedtsyrer er. Det er altså en god ide at holde igen med fastfood og kager. Fedt indgår i opbygningen af kroppens væv og er bærestof for nogle af vitaminerne. Nogle af fedtsyrerne i fedt er livsnødvendige, og kan ikke erstattes af andre. Det er derfor vigtigt, at man både er opmærksom på, hvor meget fedt man spiser, og hvilken slags fedt der er i maden. Fedt indeholder mere energi end andre næringsstoffer. 1 gram fedt indeholder 37 kJ, og det er mere end dobbelt så meget energi som 1 gram kulhydrat eller 1 gram protein.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12702:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen