Fakta og myter om sukker

Nina Markholt, klinisk diætist og kommunikationsstuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskolen

Sukker indeholder kun kalorier, i modsætning til et jordbær eller en fersken som ud over deres naturlige sukkerindhold også indeholder vitaminer og mineraler. Det er også derfor, at rent sukker ofte kaldes for tomme kalorier.

I videnskabelig forstand har man ikke bevist, at sukker i sig selv gør os mere trætte, aggressive eller i dårligt humør. Det kan godt være, at det er tilfældet, men man kan ikke sige, at det er bevist.

Feder sukker?

De fleste ved godt, at vi bliver overvægtige, hvis vi spiser store mængder slik og kage eller drikker meget sodavand hver dag. Vores erfaring fortæller os, at det ikke er sundt med alt for meget sukker.

Selvom det måske lyder mærkeligt, så er der faktisk en videnskabelig baggrund for antagelsen om, at sukker ikke feder. Det hænger sammen med, at kroppen kun i begrænset omfang omdanner sukker til fedt. For at øge omdannelsen skal dit energiindtag af alene kulhydrater være større end din totale energiomsætning gennem flere dage.

Men uanset ovenstående, så bliver vi overvægtige, hvis vi over længere tid spiser mere, end vi forbrænder. Hvis vi overspiser, sætter fedtet sig, uanset om vi spiser for meget kulhydrat, protein eller fedt. Der er jo ingen, der kun spiser kulhydrat. Hvis du spiser en stor portion kulhydrat, vil forbrændingen af kulhydrat stige, mens forbrændingen af fedt tilsvarende vil falde, og du lagrer fedtet i dine fedtdepoter.

Hvad med rørsukker, honning og ”sund slik”?

Hvis du er én af de mange, som tror, at rørsukker og honning er sundere end rent sukker, må jeg desværre skuffe dig. Det smager måske bedre, men man kan ikke sige, at det er sundere end almindeligt hvidt sukker.

Tørret frugt går også under navnet ”sund slik”, og det er ofte at finde på hylderne i supermarkedets frugt- og grønsagsafdeling. Hvis rosiner og abrikoser skal måles på kalorier og sukkerindhold, er der dog ikke meget vundet i forhold til en pose slik, selvom det indeholder kostfibre, vitaminer og  mineraler. 

Sukkerfrie produkter

Sukkerfrie produkter er umiddelbart at foretrække frem for produkter med sukker, når det gælder bekæmpelse af overvægt. Men på lang sigt er det muligt, at sukkerfrie produkter vænner os til den søde smag, og at vi derfor vil have sværere ved at sige nej til søde sager, hvis vi er vant til at drikke og spise produkter sødet med sødemidler.  

Plads til lækkerier

Hvis du er fysisk aktiv og i øvrigt spiser varieret og ikke har problemer med vægten, kan du sagtens spise slik, kage og andre søde sager indimellem. Bare du ikke hyggespiser for tit eller for meget.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12595:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen