En løbetur hjælper med at sænke blodtrykket

Mange danskere lider af forhøjet blodtryk. Årsagerne til forhøjet blodtryk kan være mange, men fælles for lidelsen er, at man er i øget risiko for blodpropper, hjerneblødninger og hjertestop. Men du kan gøre meget for at regulere dit blodtryk positivt, og motion er en af de afgørende faktorer.

Få overblik over blodtrykket med en blodtryksmåler til hjemmebrug

De fleste af os får foretaget blodtryksmålinger hos lægen. Det er for så vidt også fint, men udfordringen er, at vi ikke går til lægen så ofte som vi burde, og hvis blodtrykket er for højt, kan det være en god idé at foretage blodtryksmålinger oftere, så du hele tiden kan monitorere dit blodtryks udvikling og arbejde proaktivt i forhold til at sænke det. Det kan du gøre med en blodtryksmåler til hjemmebrug.

Det vigtigste når du foretager en blodtryksmåling, er at forstå hvad du skal kigge efter. Dit blodtryk måles i to tal. Det første tal er blodtrykket når hjertet pumper og det næste tal er blodtrykket, når hjertet slapper af. Disse tal kaldes hhv. det systoliske- og det diastoliske blodtryk. Forhøjet blodtryk er defineret ved gentagende målinger hvor disse tal oversiger grænseværdien 140/90 (140 over 90).

Du skal være opmærksom på, at alt lige fra mad, kaffe, cigaretter, stress og fysisk aktivitet, alt sammen har en indvirkning på dit blodtryk, hvorfor det er vigtigt ikke at være alt for aktiv – eller indtage stimulanser – forud for en blodtryksmåling.

Motion sænker blodtrykket

Hvis du har – eller risikerer at få – forhøjet blodtryk, er motion en afgørende faktor i forhold til, at holde det under kontrol. Afhængig af din grundform, bør du bestræbe dig på, at være aktiv og få pulsen op i mindst 30 minutter om dagen. Det gælder i øvrigt også selvom du ikke har forhøjet blodtryk.

Al motion er godt, men specielt konditionstræning som motionsløb, er ekstra godt i denne sammenhæng, da det bl.a. er din grundform (kondi) der er med til at diktere dit blodtryk.

Det vigtigste er ikke, hvor langt du løber eller hvor hurtigt, men derimod, at du løber. Det handler om sundhed og ikke om rekorder. I hvert fald ikke i første omgang.

Hvis du er ny i rollen som motionsløber, kan du her på siden, søge gode råd om hvordan du kommer godt i gang. Det kan også være en god idé, hvis du allerede får blodtryksnedsættende medicin, at konsultere din læge i forhold til om doseringen skal reguleres i forhold til din løbetræning, eller om du måske helt skal droppe medicinen.

Har du forhøjet blodtryk?

Forhøjet blodtryk er en farlig, men desværre også lumsk tilstand, da det ofte er relativt symptomløst, men konsekvenserne kan være fatale. Dog kan du holde øje med symptomer som næseblod, hjertebanken, svimmelhed og træthed. Men som sagt er tilstanden ofte symptomløs, hvorfor en blodtryksmåling er den eneste faktuelle måde at fastslå og diagnosticere forhøjet blodtryk.

Men uanset om du har forhøjet blodtryk eller ej, er det altid en god idé med motion – det gavner også selvom du på papiret er 100 % sund og rask

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12470:

Micks billede
Korte distancer

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen