Behandling af løberknæ

Hvad er et løberknæ?
Løberknæ er en typisk overbelast-ningsskade som oftest ses hos løbere, der har forøget deres træningsintensitet eller distance, har skiftet terræn, har skiftet løbesko eller i mange tilfælde har undladt at skifte sko i tide. Slidte løbesko er ofte årsag til løberknæ. En anden hypig årsag er svage hoftemuskler, som får hoften til at ”falde” indad og dermed øge belastningen på det irriterede senebånd. Skaden udgør omkring 20% af alle løbeskader. Når løberen lander og skal bremse op i landingsfasen, roterer lårbenet indad (grundet pronation i foden) samtidig med at muskel-sene komplekset (tractus iliotibialis) strammes og derved klemmer og gnider hen over kanten af knoglen, først indad ved landingen og dernæst udad ved afsætningen. Herved kan der opstå "betændelse" (inflammation) i senen eller i den underliggende slimsæk. Samtidig kan senen tag skade og få små rifter, som heler meget langsomt. Symptomerne er langsomt indsættende smerter udvendigt på og lidt over knæet, når du løber (typsisk efter et par km.). Når man mærker på benets yderside cirka 3 centimeter over knæets ledlinje vil man mærke ømhed. Smerten kan fremprovokeres ved at stå på ét ben og vugge frem og tilbage med benet let bøjet. I de værste tilfælde kan smerten forekomme blot ved at gå ned eller op ad trapper. Er der tvivl om diagnosen kan ultralydscanning eller MR-scanning fastslå skaden.

Behandling
Behandlingen omfatter først og fremmest aflastning ved pause eller nedsat træning i mindst 4-6 uger. Samtidig påbegyndes en daglig systematisk udspænding af det udvendige senebånd, som løber fra balden og ned til knæet samt af de øvrige sener og muskler i benet. Stræk også muskler og sener i det andet ben, dog i mindre omfang af tractus iliotibialis. Formålet med udspændingen er at forlænge og smidiggøre senen, så den bliver mindre irriteret. Find de relevante udstrækningsøvelser her. Efter korte løbeture, hvor smerten ikke fremkaldes behandles med is som beskrevet her. Desuden er det vigtigt, at knæet holdes varmt under løb f.eks. med et knæbind. Sørg for god opvarmning og udstrækning af muskler og sener i benet før løb. Find opvarmningsanvisninger her. Mange har endvidere glæde af BIOsport. Skift af sko kan være nødvendig. Foruden strækning af senebåndent tractus iliotibialis, bør musklerne i hofteregionen og knæet styrkes. En enkel øvelse er at føre en træningselastik om begge ben. Stå på det ene let bøjede ben, mens du fører det andet ben skråt til siden/frem. Gentag øvelsen med det andet ben, så muskulaturen styrkes ensartet.

I svære tilfælde, hvor der ikke mærkes fremgang kan det være nødvendig med medicinsk behandling i form af gigtpiller, injektion af binyrebarkhormon eller spaltning af senebåndet. Der er endvidere gode erfaringer med shockbølgebehandling af løberknæ.


 

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12700:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen