Achillessenebetændelse

Hvad er achillessenebetændelse?
Achillessenen er hyppigt udsat for såvel akutte som overbelastningsskader. Achillessenen forbinder lægmuskelen med hælbenet, og er den største og stærkeste sene i kroppen. Den bruges, sammen med lægmuskelen, ved tåstand samt fodafsæt ved gang, løb og hop. Belastningen på achillessenen kan være op til 10 gange kropsvægten ved afsæt under løb. Det er derfor ikke underligt, at 15% af alle løbeskader relaterer sig til Achillessenen. Betændelse i achillessenen mærkes som en skarp smerte bag hælen. Denne smerte mærkes ofte, når man tager de første trin om morgenen, eller efter længere tids hvile.

Achillessenen har, ligesom mange andre sener, relativt sparsom blodforsyning. Dette i kombination med den meget høje belastning af senen under løb, gør den sårbar, fordi den sparsomme blodforsyning svækker senens evne til hurtigt at hele og reparere småskader. Achillessenebetændelse forekommer oftest, hvis du er i dårlig form og pludselig øger din træningsintensitet og -mængde for hurtigt. Dette giver ikke senen den nødvendige tid til at vænne sig til den øgede belastning. Træning på uhensigtsmæssigt underlag, løb op ad bakke samt brug af dårlige løbesko vil også kunne forårsage achillessenebetændelse.

Der skelnes mellem

  • Betændelse i det omgivende glidevæv, som kaldes peritendinit. Denne tilstand er karakteriseret ved en smerte lokaliseret til senen under og efter aktivitet. Eksempelvis ved gang, løb, hop osv.
  • Betændelse i selve senen, som kaldes tendinose. Det er oftest en degenerativ tilstand i senevævet, hvor mindre områder i senen degenerer til arvæv. Man kan ofte mærke en ”knude” eller hævelse ved senen, men man behøver ikke nødvendigvis at opleve smerte.
  • Betændelse både i det omgivende glidevæv og selve senesubstansen (peritendinit med tendinose)

Smerten mærkes specielt langs senen og ved senetilhæftningen på hælbenet. Der opleves ofte morgenstivhed samt stivhed og smerter ved igangsætning og smerter efter løb. Over tid bliver smerten gradvis forværret, fra let til stærk smerte specielt hvis man fortsætter med at belaste lægmusklen og senen. En ultralydscanning kan afsløre præcis, hvor problemet ligger.


Behandling
Da Achillessenebetændelse er vanskelig at behandle, har det stor betydning at forebygge, at skaden opstår. Statistisk set er det meget vanskeligt at komme af med lidelsen, hvis den har stået på i mere end 6 måneder, så sørg for at starte behandlingen i tide. Behandlingen består primært i pause fra løb. Det er imidlertid ikke nødvendigt at stoppe helt. Find den rette balance, så du ikke belaster senen yderligere. Hvis du griber skaden rigtig an, kan senen i nogle tilfælde hele op på få uger. Det har vist sig, at excentrisk træning har en god effekt på achillessenebetændelse. Træningen udføres således: Stå med tæerne på et trappetrin, så det meste af foden er fri af trinnet. Sænk ned på det skadede ben og hæv dig derefter op på begge ben (læs nærmere her). Senen bør også strækkes. Find strækøvelser her.

Is-behandling i 20 minutter bør gentages hver gang man fremkalder ømhed i Achillessenen. Desuden er det vigtigt, at løbeskoene er gode og stødabsorberende. Mange har glæde af BIOsport-kuren, ligesom chokbølger har vist gode resultater. Ved manglende fremgang kan medicinsk behandling være nødvendig i form af gigtpiller eller injektion med binyrebarkhormon. Vær opmærksom på, at skaden og dermed genoptræningen er langvarig. ½-1 år er ikke usædvanlig. Vær tålmodig. Ellers risikerer du at skaden bliver kronisk, så du må afholde dig fra at løbe.

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12942:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen